KOLIKO SMO LAKOVJERNI? Kako prepoznati savjete koji direktno ugrožavaju naše zdravlje, zdravlje djece i daju „lažnu nadu“?

Moderni Vidoviti Milani samoprozvani su „učitelji životnih vještina“, life coachevi, kokreatori, ljubitelji psihologije, roditelji djece s teškoćama u razvoju koji daju savjete i preporuke o uzimanju lijekova ili čudotvornih pripravaka i supstanci

Za Dalmacija Danas piše mr. spec. Žana Pavlović, prof. psihologije


Sjećate se Vidovitog Milana? Prije desetak godina vladao medijskim prostorom Hrvatske, ali i cijelog Balkana. Milan Radonjić izgradio je karijeru tarot-majstora proricanjem sudbine gledateljima putem telefonskog poziva na lokalnim televizijskim stanicama. S obzirom na ogroman interes ubrzo se pojavio i u kultnoj Noćnoj mori Željka Malnara na televiziji Z1 i Novoj TV. Veliki broj ljudi ozbiljno je shvaćao Milanove savjete o životu, ljubavi, novcima, karijeri i svim ostalim životnim problemima. Savjeti Vidovitog Milana bili su originalni, duhoviti i zabavni. Jednoj gospođi je rekao da će njen sin riješiti sve probleme ako bude nosio sive i bijele čarape tri dana u tjednu. Druga gospođa potražila je savjet kako da skine urok koji je na nju bacio muškarac duge kose. Pjesmu „Hush“ od Deep Purple, trebala je slušati tri puta dnevno, u podne, u 18 sati i u ponoć.  Trećoj gospođi prorekao je da će ostati trudna  ako u sedam dana pročita Pinokija svaki dan. Babi koju ne posjećuje unuk otkad se preselila u novi stan, savjetuje da jede ajvar, a ocu koji misli da mu je sin čudan, savjetuje da mu za večeru spremi hrenovke, senf i jogurt. Majci s delinkventnim djetetom po imenu Jasmin, da ode u parfumeriju Jasmin i pita prodavačicu koliko je sati. Velike su njegove zasluge. Vratio  je muža zakonitoj ženi nakon što je s njega skinuo “negativne energije koje su mu okrenule mozak”. Veliki broj ljudi je tražio da im upravo Vidoviti Milan prorekne sudbinu ili riješi neki problem, a on je svaki put iznova pronalazio nova originalna rješenja. Uroke je skidao slušanjem heavy metal bendova i nekom banalnom aktivnošću poput lijepljenja žvake za televizor ili nošenja različitih čarapa. Većina ljudi koja mu se obratila, uzimala ga je za ozbiljno. Ja sam bar jednom htjela nazvati Vidovitog Milana ali linija je često bila zauzeta. Moja želja nije bila tako čvrsta, pa sam brzo odustala.

Sigurna sam da ste kao i ja bar nekad, upali u zamku naslova u medijima o čudotvornoj kremi pomoću koje trbuh nestaje preko noći, uklanja najdublje bore i pomlađuje 20 godina? Bar jednom ste dobili i proslijedili „lančano pismo“ u kojem se traži njegovo kopiranje i slanje što većem broju osoba. U ovim lančanim porukama, često se prijetilo posljedicama u vidu loše sudbine ili nesretnog događaja, ako se pismo ne pošalje dalje. Onima koji takva pisma šalju dalje, slijedi nagrada u vidu ispunjavajućeg proročanstva. Osobito lakovjerni ljudi vjeruju u to, bez puno razmišljanja.

Potreba za proricanjem sudbine je potreba čovjeka da ga se sasluša, da govori o svojim problemima i ono najvažnije  stekne osjećaj sigurnosti i kontrole nad svojim životom. Te su potrebe podložne velikoj manipulaciji a ponekad i financijskom iskorištavanju. Osobito volimo instant rješenja problema. Daj mi neko rješenje ali da djeluje odmah i sad, gotovo preko noći.

Što uzrokuje naivnost i postoji li način da se naivnost kontrolira?

Danas imamo pristup velikom broju informacija, ali rijetko  razmišljamo o autentičnosti onoga što vidimo i čujemo. Naša uvjerenja često oblikuju iskustva koja nisu naša. Nekad su se ljudi oslanjali na “izravno iskustvo” dok su oblikovali vlastita uvjerenja i tako razlikovali istinu od laži.

Živimo u vrijeme neograničene i nefiltrirane informacije  gdje postaje veliki izazov odlučiti u što vjerovati.  Postoji ljudska sklonost da prihvatimo izravnu komunikaciju s drugima kao pouzdanu. Međutim, nije sve što čujemo od drugih korisno a nekad ni istinito. Mišljenje oblikujemo prema informacijama koje podržavaju naše prethodne stavove i skloniji smo odbijanju valjanih informacija koje nisu u skladu s tim.


Lakovjernost ili naivnost  je tendencija manipuliranja vjerovanjem da je nešto istinito iako nije. Vjerodostojnost je usko povezana sa spremnošću da vjerujemo tvrdnjama bez ikakvih dokaza. Vjerodostojnost i lakovjernost od velikog su značaja kada je u pitanju marketing i oglašavanje. Komercijalno oglašavanje robne marke suptilno utječe na našu potrebu za društvenim statusom i identitetom. Iako ne možemo utjecati na društveni status ili identitet samo kupnjom oglašenog proizvoda.

Lijek za lakovjernost moglo bi biti obrazovanje. Oni koji imaju znanstvenu izobrazbu u kritičnom, skeptičkom razmišljanju također imaju tendenciju da budu manje lakovjerni i manje manipulirani.



Razlike u povjerenju također mogu utjecati na lakovjernost. Iskustva iz ranog djetinjstva i povjerenje u djetinjstvu se formira kroz očekivanje da će svijet biti dobro i ugodno mjesto za život.

Velika je vjerojatnost da ćete lakše pasti pod utjecaj tuđih mišljenja i uvjerenja ako niste asertivni i ne znate zauzeti za sebe na pravi način. Asertivnost je prvi korak ka opreznosti koji uključuje elemente pozitivnog mišljenja o sebi. Ako imate dovoljno povjerenja u vlastite sposobnosti, stavove i mišljenja smanjit ćete potrebu prilagođavanja tuđim stavovima, mišljenjima i potrebama.

Zašto smo lakovjerni?

Kad znanost, medicina ili tehnologija daju rezultate i dovode do željenog cilja, ljudi koriste racionalno mišljenje. Međutim, kada im isti ne nude dovoljnu podršku ili im nude konfuzna rješenja problema, ljudi se okreću paranormalnom, vidovnjaštvu ili neprovjerenim metodama liječenja i traženja rješenja.

Vidoviti Milan je naplatio ljudsku naivnost i velik interes koji je zaradio svojim proricanjem i dijeljenjem savjeta. Ponekad je znao biti zabavan i duhovit. On odavno ne proriče sudbinu preko malih ekrana ali puno primjera ljudske lakovjernosti i manipulacije možete naći i danas. Moderni Vidoviti Milani samoprozvani su „učitelji životnih vještina“, life coachevi, kokreatori, ljubitelji psihologije, roditelji djece s teškoćama u razvoju koji daju savjete i preporuke o uzimanju lijekova ili čudotvornih pripravaka i supstanci. Oni su pravnici, veterinari, kineziolozi, roditelji djece s teškoćama ali nisu stručnjaci mentalnog zdravlja. Njihovi savjeti nisu duhoviti ni zabavni a znaju imati ozbiljne posljedice po naše zdravlje ili zdravlje naše djece.

Vođeni proricanjem sudbine i savjetima Vidovitog Milana nekad smo čitali Pinokija i nosili različite čarape. Njegovi savjeti su bili loši za prijem nekog programa ako bi na TV nalijepili žvaku. Suvremeni manipulatori vješto se koriste manjkom informiranosti, samopouzdanja i manipuliraju osjećajem krivnje svojih korisnika. Njihovi savjeti nekad direktno ugrožavaju naše zdravlje i zdravlje djece, daju „lažnu nadu“ u mogućnost brzog i jednostavnog izlječenja ozbiljnih psihičkih poremećaja. Najlakše je manipulirati ljudima onda kad ih nešto boli, kad su ranjivi i osjetljivi. Provjerite one koji vam nude i daju savjete, provjerite njihove kompetencije i radno iskustvo. Razmislite štete li njihovi savjeti vama ili vašem djetetu. Uvijek odaberite stručne, znanstveno utemeljene i provjerene metode i vratite nam onog starog Vidovitog Milana.

Čitamo se!

 

Moja reakcija na članak je...
Vau
3
Haha
5
Hagić
2
Hmmm
2
Plač
0
Grrr
0
Molim?
0

Komentiraj

Napišite komentar
Upišite svoje ime