Jedno se mora priznati Vicenciju Blagaiću: ne odustaje lako, a zahvaljujući Croatia Boat Showu u Split je svake godine negdje u ovo doba stigao dodatni dašak kozmopolitizma, osjećaj svjetskog grada. Šušur po gradu, koji je već krenuo dobrim dijelom zahvaljujući turistima vulgaris, dobije jednu dodatnu, jahtaško-luksuznu notu.
Godine pauze su nas ostavile željnim ovog prvoklasnog nautičkog događaja u srcu Splita pa smo tako ove godine zadovoljni onim što se moglo vidjeti u mandraču pored Lučke kapetanije, plus izlagači na Rivi. Iako, valja to napomenuti, sjećamo se CBS-a koji je gotovo zauzimao cijelu splitsku trajektnu luku, sajma koji je bio toliko velik da je imao i svoj podsegment među superluksuznim jahtama... Iz te perspektive Croatia Boat Showa kojeg bi obilazio satima te se pošteno umorio, ovogodišnji je tek blijeda slika.
Motornih jahti i brodica bilo je znatno više nego jedrilica
Stotinjak izlagača, stotinjak plovila, nešto dodatne opreme, sajam ipak zaslužuje svoj termin te odvojeno vrijeme i 40 kuna za 'upad', kako bi na miru obišli privezane jedrilica, brodova, ali i ostalu brodsku opremu. Jer ove godine je, kao možda niti jedne do sada, organizatore poslužilo vrijeme pa se plovila mogu razgledati po idealnim vremenskim uvjetima, a piće ispiti u krajnje zanimljivom, gotovo 'pirati-s-Kariba' okruženju na Gatu sv. Nikole ili na privezanom drvenjaku.
Motornih jahti i brodica bilo je znatno više nego jedrilica, većinom su to plovila namijenjena čarteru pa se većina posla vrtjela oko najma, osiguranja plovila te sličnih poslova. Obiteljskih 'jahti' nije bilo previše – Bavaria s početnom neto cijenom od 115 tisuća eura privlačila je pažnju – no zato je bilo poprilično brodica s čvrstim dnom i tubusima, od najmanjih zamislivih dimenzija preko onih od dva, tri metra, do pravih 'jurilica' opremljenih moćnim pentama.... Kad smo kod penti, za spomenuti je prisustvo dugogodišnjeg Hondinog zastupnika Fred Bobeka. Na svom štandu su izložili i manje vanbrodske motore, cijenom zanimljivije prosječnom kupcu, makar Honda ni u 'morskom' izdanju nikad nije bila jeftina. Među ponudom dodatne opreme, između proizvođača sidra, brodske elektronike (ni njih nije bilo previše, a posebno je upao u oči potpuni izostanak prodavača opreme za ribolov, podvodni ili bilo kakvi), posebno su ove godine došli do izražaja zastupnici raznih električnih 'igračaka'.
"Kupuju uglavnom jahtaši, vlasnici brodova, a mi smo zastupnici na području cijelog Balkana"
Gotovo je bizaran 'luftić' na strujni pogon (nakon golemih labuda ili kakvih već ne oblika, logičan je evolucijski slijed) IMATJET. Postiže brzinu od tri čvora, ima elektromotor snage 500 Watta, a prodavač posebno naglašava sigurnost za kupače u zonama gdje ovaj madrac 'plovi'. Nisu posebno naglasili, ali nama se čini važnim – 'luftić' na struju nije predviđen za bezbrižne odlaske do Brača ili Hvara s kakve plaže na makarskoj Rivijeri. Ipak, čini nam se da će u godinama pred nama samo rasti broj turista koje će usred ljeta spašavati mornarica ili Lučka kapetanija...
To se gotovo sigurno ne odnosi na proizvode tvrtke Luxury Marine Toys. Kako samo ime govori, prodaju luksuzne igračke – Seabob, Lift foil i Awake.
- Kupuju uglavnom jahtaši, vlasnici brodova, a mi smo zastupnici na području cijelog Balkana, zapravo od Crne Gore do Njemačke. Servisiramo ih, ali i iznajmljujemo, imamo showroom na Mejama, a sad se selimo na Kopilicu, no nije problem doći do plaže ili marine, sve demonstrirati. - kazala nam je Tina Kaleb, dodajući kako je bilo kupaca koji inače imaju koncesije na plažama po Jadranu pa će s ovim proizvodima obogatiti ponudu. Lift foil je posljednje dvije godine pravi hit, s joystickom u ruci za ubrzavanje 'surfate' po moru brzinom od 45 km/h. To je za osnovni model, s autonomijom od sat i pol, dok snažniji ide i do 56 km/h. Naravno, taj je i skuplji, a cijene se kreću od 11,5 tisuća eura naviše.
Malih hrvatskih brodograditelja, a imaju što za ponuditi, uopće nije bilo
Kad smo kod cijena, spomenimo da se jedna od najvećih jahti na sajmu Azimut Magellano prodaje za oko 4,5 milijuna eura, no sve je stvar pregovora. Puno pregovora ipak neće biti oko cijena automobila – ponegdje je istaknut sajamski popust – gdje je najskuplji, sportski model Range Rovera zapada 1,8 milijuna kuna, električni Audi oko milijuna, dok su cijenom puno pristupačniji električni romobili i bicikle tvrtke E2GO. Naravno, kvaliteta je neupitna. Romobile od cca četiri tisuće kuna naviše te strujom iz baterije pokretane bicikle od 15-ak tisuća kuna kupuju mahom vlasnici brodica te česti posjetitelji svjetskih marina. No, njihove bicikle često koriste kako bi obilazili destinacije do kojih su stigli svojim brodovima, napominje nam zastupnik Robert Mesarić, tako da u ponudi imaju i one s izdržljivim gumama za pravu terensku vožnju...
Uglavnom, čini nam se da je za CBS možda i najveći problem gotovo paralelno (za desetak dana) odvijanje sajma male hrvatske brodogradnje, koji se nakon lučice u hotelu Lav preselio u marinu Kaštela. Jer malih hrvatskih brodograditelja, a imaju što za ponuditi, uopće nije bilo. Biogradski show se istina održava nakon ljetne sezone, ali u vremenima krize očigledno je da zastupnici moraju pažljivo birati mjesto i vrijeme prezentacije svojih proizvoda.