Broj za hitne slučajeve 112 već 15 godina zaprima hitne pozive hrvatskih građana i koordinira hitnim situacijama. Od početka širenja koronavirusa unutar hrvatskih granica većina osoba koje ulaze u zemlju, trebaju informacije o koronavirusu ili sumnjaju da imaju simptome, upućena je na zvanje ovog broja, pa su linije 112 doslovno zatrpane. Nekoliko građana s područja Splita požalilo se da ih početkom tjedna nisu uspijevali dobiti.
U smjeni po tri djelatnika, a broj poziva veći za 40 posto
Od glasnogovornice Ravnateljstva civilne zaštite Republike Hrvatske doznajemo da u Centru 112 Split rade po tri službenika u dnevnoj i noćnoj smjeni, a do ponedjeljka, 16. ožujka, zaprimili su 746 poziva građana vezano uz pojavu koronavirusa. Sveukupan broj takvih poziva zaprimljen u sustavu 112 na razini Republike Hrvatske veći je od 8.400.
- Broj poziva građana povećao se posljednjih dana za oko 40 posto i to prvenstveno uvjetovano situacijom vezano uz koronavirus. Veliki broj poziva rezultira nemogućnošću javljanja operatera na sve pozive upućene na broj 112 - objašnjava.
Upravo zato je nacionalni Stožer civilne zaštite RH od 18. ožujka uspostavio nacionalni broj 113 na kojem građani mogu dobiti sve informacije vezane uz koronavirus, a na njihove upite odgovarat će i stručnjaci iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo te Ministarstva gospodarstva. Linija će biti otvorena 24 sata na dan, uz mogućnost da se tijekom nekoliko noćnih sati pozivi preusmjeravaju na 112.
Građani shvatili važnost ove službe, smanjio se broj zlonamjernih poziva
Tijekom 2019. godine Županijski centar 112 Split zaprimio je više od 178.000 poziva građana. Najzastupljeniji su bili pozivi koji su se odnosili na pružanje medicinske pomoći (oko 56 posto od ukupnog broja), pozivi iz domene policijskog postupanja (oko 33 posto), dok su pozivi iz područja vatrogastva bili zastupljeni s oko 5 posto od ukupnog broja poziva. Oko 6 posto poziva uvjetovalo je angažiranje dvije ili više žurnih službi.
U prvih pet godina rada, službenici 112 muku su mučili s građanima koji nisu shvaćali važnost ove službe, pa su linije često bile zatrpane pozivima koji nisu u njihovoj domeni, a nerijetko je ovaj broj poslužio za zafrkanciju. Iz Stožera civilne zaštite RH kažu da to više nije slučaj.
- Kada se analizira struktura poziva razvidno je povećanje svjesnosti građana o dostupnosti i namjeni broja 112. Naime, promatrajući razdoblje prvih pet godina, od 2005. do 2009. godine, od uvođenja broja 112 u Republici Hrvatskoj, vidljivo je kako je tada u ukupnom broju poziva njih 77 posto predstavljalo nenamjenske, odnosno zlonamjerne pozive, a što je u značajnoj mjeri otežavalo rad sustava 112.
Za razliku od navedenog razdoblja, tijekom 2019. godine, broj nenamjenskih i zlonamjernih poziva bio je 39 posto u ukupnom broju poziva – objašnjava glasnogovornica Stožera civilne zaštite RH.
Sve informacije su online, 112 samo za hitne situacije
Još jednom napominje čemu točno služi ova linija.
- Županijski centri 112 mogu građanima pružiti općenite informacije o simptomima koronavirusa; kome se trebaju obratiti u slučaju simptoma; informacije o načinu provedbe samoizolacije i njezinog nepoštivanja; informacije o načinu prelaska državne granice; informacije o brojevima službi nadležnih u postupanju vezano uz koronavirus i sl.
Sve potrebne informacije vezano uz koronavirus građani mogu pratiti na web stranici Ravnateljstva civilne zaštite https://civilna-zastita.gov.hr/, posebice u dijelu koji se odnosi na priopćenja Stožera civilne zaštite RH koja se redovito ažuriraju, kao i na web stranici https://www.koronavirus.hr/.
Pozivanjem broja 112 u situacijama kada to nije hitno građani ometaju rad operatera u županijskom centru 112 i time potencijalno onemogućuju pozivanje broja 112 osobama koje su u ugrozi. 18. ožujka 2020. s radom je započeo i nacionalni broj 113 na kojem će građani moći dobiti potrebne informacije vezano uz koronavirus, a čime će se istovremeno smanjiti opterećenje velikog broja poziva na broj 112 – poručuje.




