Kaos u zdravstvu, obrazovnom, socijalnom sustavu. Teme su koje nerijetko pune medijske stupce. A početkom nove školske godine na 'meti' Ministarstva našli su se ponovno pomoćnici u nastavi.
Pomoćnika u nastavi u Hrvatskoj ima više od pet tisuća. Oni svakodnevno rade s djecom kojima je potrebna određena vrsta pomoći prilikom nastave, a s njima idu i na izlete te ih nerijetko prate od kuće do škole i obrnuto. No, sada će se ta brojka srezati.
Naime, Prema novom Pravilniku o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima, posebni razredni odjeli sada mogu računati na jednog asistenta, a u iznimnim slučajevima na dva. Asistenti izražavaju nezadovoljstvo zbog novog Pravilnika, ističući nelogičnosti i potencijalnu štetu koju će prouzročiti djeci. Osim toga, zbog stupanja na snagu novog pravilnika, mnogi od njih su ostali bez posla, a o svemu se obaviješteni, tik pred početak prvog dana nove školske godine.
Asistenti su se ukinuli najosjetljivijoj skupini
Razgovarali smo s Tomislavom, sad već bivšom asistenticom koja je donedavno bila pomoćnica u nastavi u OŠ Blatine u pro razredima.
„Posebna razredna odjeljenja se odnose na razrede pri redovnim školama, ali po posebnim programima. Riječ je o učenicima s težim teškoćama u razvoju nego kod onih u redovnim razredima poput poremećaja u ponašanju, agresije, autizma, ADHD-a i slično.
U ovakvim razredima često je mix učenika recimo od 5. do 8. razreda. OŠ Blatine jedina je škola na području SDŽ koja ima pro razred od 6. do 8.
Svatko dijete ima odobrenog asistenta, on može biti odobren kao individualni ili grupni, a u tom slučaju ide dva do tri đaka na jednog asistenta. U ovom trenutku, ova djeca i dalje imaju važeća odobrenja, međutim Ministarstvo je donijelo novu odluku kojom je smanjilo broj asistenata u pro razredima“, objašnjava nam Tomislava nelogičnost novih odluka.
Kako nam kaže, za redovne razrede, pristup se ne mijenja. Asistenti su se ukinuli najosjetljivijoj skupini.
„U redovnim razredima gdje su djeca puno sposobnija i manjih teškoća, ostao je pristup jedan na jedan. A u pro razredima gdje su djeca s puno većim teškoćama smanjili su na jednog asistenta. Iznimno, škola mora tražiti dodatno još jednog asistenta kojeg grad ili županija treba odobriti. Znači maksimalno dva asistenta po odjeljenju“, govori nam Tomislava.
'Ovim Pravilnikom djeca više neće dobivati isti nivo obrazovanja'
A što kada se dogodi da jedan učenik treba na WC, drugi zahtjeva posebnu pažnju, tko će nadzirati i pomagati ostalima?
„U odjeljenju može biti dva đaka ili maksimalno šest. I sad se tu događaju situacije gdje recimo u razredu imate senzorno osjetljivo dijete koje u određenom trenutku ima senzorni napadaj i mi ga moramo izvesti iz okoline i smiriti ga.
Sa svakim od učenika iz pro razreda, asistent mora ići na WC, i što se dogodi ako dva asistenta nisu prisutna zbog navedenih razloga u razredu? Tu ne ostaje nitko osim nastavnika. Česte su situacije iskakanja kroz prozor, zatim agresivnija djeca često napadaju autističnu i treba ih se zaštiti. Dakle, asistent mora biti prisutan u svakoj sekundi.
Osim toga, potrebna je i inkluzija, a ovim Pravilnikom djeca više neće dobivati isti nivo obrazovanja koji su dosada dobivali. Oni ne mogu sami riješiti zadatak, prepisati, dio njih je neverbalan, i čak ako zanemarimo ovaj dio s obrazovanjem, što nikako ne bi smjeli, gdje smo s odgovornošću te djece, s njihovom sigurnosti?“, smatra naša sugovornica.
Asistenti u novoj bitci
Podsjetimo, pomoćnici u nastavi su se 2023. godine borili za povećanje plaće, a zatim za regularno radno-pravni status. Prema riječima naše sugovornice, sada su opet na početku. Trebaju li ovi ljudi koji svoj posao rade iz ljubavi i brige za najosjetljiviju populaciju u društvu konstantno voditi bitke s državom?
„Radimo ovaj posao iz ljubavi, a ne zbog plaće jer su one smiješne, a sada za tu istu plaću će jedan asistent sa svom tom djecom raditi, a da ne govorim o tome što sve trpe od prijetnji, tuče, agresivnosti“, govori nam Tomislava.
Ipak, OŠ Blatine je uspjela dobiti dodatno još jednog asistenta, ali im je Ministarstvo zahtjev za trećim pomoćnikom u nastavi – odbilo.
„Škola je poslala dopis Ministarstvu gdje su ravnateljica i socijalna pedagoginja elaborirale našu specifičnu situaciju gdje su tri pro razreda, jedan od 1. do 4., te dva od 5. do 8., djeca su jako zahtjevna stoga su tražili po još jednog asistenta, međutim Ministarstvo je odbilo zahtjev.
Grad je odobrio tog drugog, a za više treba slati zahtjev Ministarstvu i oni su odbili. Zato su neki, uključujući i mene ostali bez posla jer za nas tu više nema mjesta“, kaže nam Tomislava.
[Crveno](1) Pomoćnik u nastavi može pružati potporu jednom ili dvoje učenika u istome razrednom odjelu ili različitim razrednim odjelima ili kao pomoćnik u nastavi skupini učenika istoga razrednog odjela/odgojno-obrazovne skupine uzimajući u obzir individualne potrebe svakog učenika.
(2) U jednome razrednom odjelu/odgojno-obrazovnoj skupini može biti samo jedan pomoćnik u nastavi. Iznimno, zbog organizacijskih mogućnosti škole, u isti razredni odjel mogu biti uključena dva pomoćnika u nastavi, o čemu odlučuje osnivač škole koju učenik pohađa (u daljnjem tekstu: osnivač) uz prethodnu suglasnost Ministarstva.
(3) Učenik ima osiguranu potporu jednog pomoćnika u nastavi, a iznimno pri premještanju učenika iz kolica u drugi položaj potporu mu može pružiti i pomoćnik u nastavi osiguran drugom učeniku u školi i tijekom izvanučioničkih aktivnosti.[KRAJ]
Vraćamo se unatrag
Koji je razlog ovog pravilnika, nikome nije poznato. No, ipak neke sumnje postoje.
„2027. završava europski projekt s asistentima i tada će nas morati definirati kao zanimanje i staviti pod Ministarstvo. Moda je to tendencija da do 2027. svedu broj asistenata na ono što je bilo početkom pojave asistenata prije 20 godina kada je bilo i puno manje djece pa možda gledaju to kao manji trošak. Ali ovdje je riječ o najosjetljivijoj populaciji, u konačnici je sve ovo nehumano“, navodi bivša asistentica u nastavi.
Tomislava je tri dan prije početka školske godine dobila obavijest da ostaje bez posla.
„Teško je ostati bez posla, ali mi ćemo se nekako snaći. Međutim ta djeca i roditelji su doveden, kao i ravnatelji u nezavidnu situaciju. Ne daj bože da se nešto dogodi, prozivat će se odgovornost, a neće nitko upirati u Ministarstvo, već će upravo to Ministarstvo tražiti odgovorne“, zaključuje Tomislava.
Posljedice novog pravilnika trpjet će ravnatelji, nastavnici, a ponajviše djeca s poteškoćama i njihovim roditeljima.
Zabrinuti roditelji
Mama Petra, čija je kćer Marijeta sada krenula u 5. razred ostaje bez asistenta. Curica s Downovim sindromom četiri godine je pohađala redovni nastavni program uz asistenta. Kako nam njena majka kaže, stručnjaci su procijenili kako bi zbog smanjenih kognitivnih sposobnosti ipak bilo bolje da 5. razred započne djelom u posebnom programu, dijelom u redovnom. No, njezini roditelji pristankom na ovu sugestiju, nisu znali da će njihova curica ostati bez asistenta.
„U tom posebnom razredu je sedam učenika, a samo dva asistenta. Ovoj djeci, poput moje Marijete, upravo je asistent služio da se osamostali uz podršku. Ona je dijete s odličnom socijalizacijom, nema ponašajne teškoće već intelektualne što je svojstveno Downovom sindromu. Već u 4. razredu je bio pritisak od gradiva, zato nam je stručna služba savjetovala da bi bilo najbolje bilo da Marijeta ide odgojne predmete sa svojim razredom, a ostale u posebni program.
S obzirom da joj je socijalni kontakt izvrstan, a kako joj ne bi napravili veliki pritisak složili smo se s mišljenjem škole.
Moja djevojčica me je pitala: 'A hoće li i moja asistentica ići sa mnom?'. Da bi nas evo prošli tjedan, uoči početka školske godine, obavijestili da gubi svoju podršku“, priča nam mama Petra.
Jasno joj je kaže da ne može sve biti idealno, ali boji se za mentalne posljedice svog djeteta, jer će jednim dijelom biti prepušteno samo sebi.
„Užasno sam zabrinuta i obuzela me tuga. Nisam to pokazala ispred svog djeteta, ravnateljica škole je zaista bila susretljiva i rekla da će poduzeti sve što je u njenoj moći jer su svjesni da su dva asistenta na sedmero učenika premalo. Svi govore o važnosti mentalnog zdravlja djece, a zapravo slabu i osjetljivu skupinu su sada ostavili na cjedilu“, ispričala nam je Petra ne skrivajući svoju zabrinutost.