Od 1. srpnja 2025. godine Hrvatske autoceste (HAC) uvode izmjene u sustav naplate cestarina kroz ujednačavanje popusta za korisnike ENC uređaja. Ova mjera donosi veći stupanj pravednosti među korisnicima, posebno u kontekstu razlika koje su dosad postojale između lakih i teških vozila te načina plaćanja.
Kako ističu iz HAC-a, cilj ove promjene je uspostava ravnoteže među korisnicima, stvaranje održivijeg sustava naplate i priprema za budući, moderniji sustav koji će biti usklađen s europskim standardima.
Do sada izdašniji popusti za teška vozila
U protekla dva desetljeća, cestarine za teška vozila (III. i IV. skupina) nisu bilježile povećanja niti su ta vozila bila obuhvaćena sezonskim poskupljenjima, za razliku od lakih vozila. Također, njihovi ENC popusti bili su znatno veći – primjerice, korisnici u post-paid modelu ostvarivali su popust od 30,43%, dok su u pre-paid modelu imali 21,74%.
Usporedbe radi, cijena cestarine po kilometru za IV. skupinu teretnih vozila u Hrvatskoj iznosi 0,21 eura (s PDV-om), dok u Austriji ona iznosi 0,73 eura, a u Sloveniji 0,57 eura.
Jednaki uvjeti za sve korisnike ENC uređaja
Od srpnja, svi korisnici – bilo lakih ili teških vozila – imat će jedinstveni ENC popust od 21,74%, neovisno o tome koriste li pre-paid (uplata na račun) ili post-paid model (vezan uz platnu karticu i registarsku oznaku).
Za lake automobile (I.A, I. i II. skupina), ova izmjena predstavlja povećanje popusta u post-paid sustavu s dosadašnjih 13,04% na 21,74%. Sezonski popust od 33,48% koji se odnosi na razdoblje od 1. studenog do 31. ožujka ostaje nepromijenjen za laka vozila u pre-paid modelu.
Kod teških vozila, promjena se očituje u smanjenju popusta za korisnike u post-paid modelu s 30,43% na 21,74%. Sezonski popust za ovu kategoriju vozila se ukida.
Revidirani emisijski popusti
U sklopu izmjena, HAC revidira i emisijske popuste koji su se dosad primjenjivali kao stimulativna mjera za korištenje vozila s nižim emisijama štetnih plinova.
- EURO VI vozila: Popust se smanjuje s 12% na 7%.
- EURO V i EEV vozila: Popust se smanjuje s 5% na 3%.
- EURO IV vozila: Popust se ukida u potpunosti.
Važno je napomenuti da je dodatni popust za EURO VI uveden u travnju 2020. kao privremena mjera tijekom pandemije COVID-19. Prema europskoj praksi, vozila EURO IV već odavno nemaju pravo na emisijske popuste.
Iz Hrvatskih autocesta poručuju da ove promjene nisu samo tehnička korekcija, već korak prema dugoročno održivijem modelu financiranja infrastrukture. Uz ravnomjerniju raspodjelu troškova među korisnicima, stvara se prostor za daljnja ulaganja u sigurnost, održavanje i digitalizaciju prometnog sustava.
Hrvatske autoceste ističu da je ovo dio šireg investicijskog ciklusa i priprema za novi sustav elektroničke naplate cestarine koji će biti u skladu s europskim standardima i tehnološkim trendovima.