U sklopu programa inicijative kojom se pokušava stanarima najuže stare gradske jezgre osigurati besplatan parking organizirana je javna tribina na kojoj su se pokušali dati odgovoriti na sljedeća pitanja: Koliko ih ima, tko od njih živi u palači, a tko iznajmljuje svoj stambeni prostor? Koliko ih se iselilo iz palače i što je bio uzrok tome? Na koji način im možemo pomoći?

– To su samo neka od pitanja na koja ćemo na javnoj tribini pokušati dobiti odgovore, a sve kako bismo od Gradskog vijeća i Gradske vlasti mogli očekivati donošenje konkretnih mjera za očuvanje i vraćanje života u staru gradsku jezgru – istaknuli su organizatori tribine, a to su Ante Zoričić (Popravi grad), Bojan Ivošević (Dnevna doza splitskog nereda) i Marin Krpetić (Udruga stanara gradske jezgre Get).

Tribinu smo pratili UŽIVO na našem portalu.

***

19,23 – Kao Gradski kotar ćemo podržati inicijativu Ante Zoričića. Nadam se da će to napraviti Varoš i drugi kotarevi jer ne bi smjeli gledati tko gdje vlada – kazao je Krpetić.

– Zašto pilamo granu na kojoj svi sjedimo, nego stavljamo sa strane novce.

Pri kraju tribine nastala je napetost među posjetiteljima tribine. Dio posjetitelja želio je naglasiti da je problem Geta puno širi od problema parkinga.

– Moje dijete nema dječje igralište, a posljednje je rođeno u Getu

– Opara je u dvije godine napravio dvije godine. Što je napravio za staru gradsku jezgru? Podržavam ovu inicijativu jer se borite za Split i želim vam sreću – kazao je posjetitelj.

– Gdje ste planirali da stanari parkiraju? – pitala je posjetiteljica.

– Živim na Peristilu. Lijepo je da ste pokrenuli ovu inicijativu. Imam sreću, za razliku od kolegice, da sam “uletio” na parkiralište iza kazališta, kod Doma zdravlja. Uletjelo mi je! Plaćam mjesečno i sretan sam da iman mjesto. Sumnjam da će biti mukte. Prvo nam treba omogućiti da možemo platiti parking mjesto, a ne da moram moliti za takvo što – požalio se još jedan posjetitelj tribine.

– Živim u Radunici, a u Getu sam se rodio. Mislim da besplatan parking nije dobra priča, a dobra bi bila da postoje zone gdje se mogu parkirati samo stanari. Ulična parkirališta su za stanare, a parkinzi s rampom su za sve ostale. Hoće li se proglasiti “ljubičasta zona” gdje će moći parkirati isključivo stanari? – prijedlog je još jednog posjetitelja.

Evo još nekih od komentara:

– Ljudi u Getu spavaju s čepima za uši. U napasti sam da one Engleze zalivan s lavorom vode.

– Varoš ima sličan problem. Imali smo tribinu u Varošu, dobili smo neku nadu, a sad su nam prometni redari počeli lijepiti upozorenja da se parkiramo na mjestima gdje nije dozvoljeno parkiranje.

Marko Bartulić iz Split Parkinga je iz publike kazao:

– Većini pitanja zajedničko je da im je adresa kriva. Npr. parkiranje za hotele je u nadležnosti Gradskog vijeća tj. Grada. Sve su to razne odluke koje smo mi dužni izvršavati. Preksutra je tribina u GK Spinut na temu rješavanja parkinga, pa ide Varoš i drugi kotarevi. Svi kotarevi koji iskažu želju, doći ćemo tamo. Radimo mjerenja da bi mogli s nekim podacima baratati. Želimo znati broj legalnih parkirnih mjesta. Noću dobijemo nekakav realan omjer kako stanari zaista parkiraju. Jedan od prijedloga je bio da budu kotarske zone. Što to znači? Npr. vi ste stanar kotara Split 3, plaćate neku simboličnu cijenu, i možete kao stanar parkirati bilo gdje u kotaru.

Sve povlaštene karte odobrava Grad, tj dobiva suglasnost. Kao gradska tvrtka pratimo odluke koje je donijelo Gradsko vijeće. Cijene i zone definira Gradsko vijeće. Postoje povlaštene karte za hotele, ambasadore…

Netko je spomenuo prolazak do mjesta stanovanja. Grad je propisao tko može dobiti pravo na to. Tu dozvolu tražite od gradskog odjela.

Ante Zoričić je rekao da se na slaže s onim što je rekao Bartulić.

– Potpuno ste prebacili odgovornost gradonačelniku i Gradskom vijeću. Apsolutno se ne slažem s inicijativom koju provodite po gradskim kotarevima. Kada dođete na tribinu ne kažete da građanin nema zagarantiran parking. Cijeli ćete grad pretvoriti u Split Parking, neće se zvati grad Split nego Split Parking. Ako se to bude odlučivalo bit ću strogo protiv. Previše je da cijeli grad plaća parking, a to je nedopustivo. Povećali smo prirez i to je bila greška.

Bartulić se osvrnuo da ga je netko nazvao uhljebom.

– Nitko tko je tražio sastanak nije odbijen. Hoćemo li parking? Kroz koji dan izlazi arhitektonski natječaj za 2 tisuće parking mjesta. Spinut je najbliži tom centru. Što se tiče vas u Getu, zašto ne bi bila garaža ispod parka Emanuela Vidovića? Imate pravo biti nestrpljivi. Ne mogu preskakati proceduru. Ja ne mogu donositi odluke. Provodimo ankete, brojimo i sve te brojke ćemo pokazati onima koji donose odluke.

Problem u Splitu je nabujali broj vozila. U Splitu imamo registrirano 92 tisuće vozila. Imate li podatak koliki je broj parking mjesta u Splitu?

Ana Peraica kazala je da bi pokušala odijeliti komercijalno parkiranje od vitalnog.

– Sezona nam je problem, tada bi komercijalna karta treba rasti, a smanjiti se stanarima. Cijena parkinga u centru Amsterdama je 20 eura sat – kazala je Peraica.

Gradski vijećnik Tonći Blažević je kazao.

– Cilj nam je kad Grad bude malo bogatiji da centar grada nema prometa. Uvjeti su da se riješe parkirna mjesta po obodu, i da imamo riješen besplatan javni prijevoz. Turista želimo dovesti u grad! Imamo primjer grada Rovinja. Bez problema se može dobiti broj automobila. Rovinj ima isti problem s automobilima kao Split. Na obodu grada su ogromni parkinzi. Na jednom je parking za sve, a drugi je samo za stanovnike Rovinja. Besplatan je za sve. Uvijek se može testirati neko rješenje je li dobro. Svaki dio grada ima svoje probleme. Uhvatimo se pojedinačnih rješenja. Ljudi trebaju ostati u centru grada. Komunalne firme nisu tu da zarade nego da nam omoguće bolji život. Nek im zarada bude 0 kuna. Sve košta, samo treba razmišljati o rješenjima.

18,37 – Živim s južne strane katedrale. Gospodine Bartulić, zašto mi koji tu živimo ne možemo doći do Đardina? Zašto starog oca, dijete ne možemo iskrcati? Dođu dečki iz redarstva i pišu nam kazne od 400 kuna. Koji je to način? Inače sam invalid Domovinskog rata. Ustavno je pravo da se može doći do svoga doma. Tko je taj da ti ograničava slobodu kretanja? Što se tiče prolaza Zagrebačkom ulicom. Nemojte misliti da je zabranjeno, nije. Ako vam piše na dokumentu da živite sigurno ćete proć. (Nastalo je negodovanje dijela posjetitelja koji su ga opovrgavali). Ne želimo da nas se onemogućava da dođemo najbliže do mjesta stanovanja – kazao je jedan od stanara stare gradske jezgre.

– Ova tribina je prvenstveno oko parkinga. Drago mi je da iznosite i druge teme. Jasno mi je što želite reći, trebali bi imati pristup svojoj kući bar na 5 minuta. Sustav nije tako posložen da je to sada moguće i legalno. Pravedno bi bilo i razumno da mjesta koja koriste ugostitelji koriste i stanari – kazao je Ivošević.

– Vozač sam i nemam auto. Živim u Držićevoj. Ulica koja se veže s Tolstojevom je užasno riješena po pitanju parkinga. Ne možemo proći ni lijevo ni desno od dozvoljeno parkiranih auta. Ja sam protiv vaše inicijative, jer onda ćete se moći u mojoj ulici parkirati, a ja to i dalje neću moći napraviti. Samo sebi izbijamo do milijun kuna godišnje čime bi se mogao riješiti dio parkinga. Ako se prihvati ovaj prijedlog, postao bih građanin drugog reda.

Još jedan stanar je rekao da se trebaju napraviti garaže i parking za stanare.

– Mukte me ne interesira. Platit ću 200-300 kuna mjesečno. Tako ću se zadržati u palači – kazao je stanar.

Ivošević je odgovorio:

– Prvi sam kojem garaže koje spominješ trebaju. Možemo mi sada maštati da ćemo posjetiti Mars. Jednog dana će biti garaže na Zapadnoj obali… Naš prijedlog puno je jednostavniji od projekta gradnje garaže.

– Motorima smo se pokušali približiti bar za neke potrebe. Navečer u 22,30 sam dobio globu, ujutro u 10 i popodne u 15 sati! Ovo govorim jer je zabranjeno motorima, a to znači svima. Ugostitelji zovu medije kako ih se napada. Ugostitelji motore zadržavaju do kraja radnog vremena. Tražim da se pravila na sve primjenjuju na isti način – kazao je posjetitelj tribine.

Marin Krpetić je naglasio da se radi o populacijskoj mjeri. Ovo je mjera da se te ljude zadrži. Drugačiji smo jer je zaštićen život u palači. Split parking će raditi tribine po kvartovima. Za graditi garaže treba malo duži proces.

18,15 – Počeli su komentari i pitanja posjetitelja.

– Mi stanari Alješijeve, koji smo vezani uz Hrvojevu ulicu, kada je u pitanju bolesna osoba ili osoba s invaliditetom, “švercamo” se prometnim redarima i policijom da se zaustavimo na 5 minuta. Radim za 4 tisuće kuna mjesečno u brodogradilištu i značila bi mi pretplata za adekvatan pristup.

Branimir Urlić (gradski vijećnik) prvo je najavio tribinu u srijedu za tvrđavu Gripe vezano uz njeno uređenje.

– Živim u ulici koja spaja Radunicu i Rokovu. Dnevno vikendom tu zna proći do 700 automobila. Gledao sam razvijene gradove kako rješavaju promet. Podržavam inicijativu, ali moramo uzeti u obzir da u svim ulicama moramo stvoriti zone ograničenog prometa i parkiranja. U centru je parkiranje dopušteno isključivo stanarima. Tu ljeti bude parkirano puno stranih automobila, a van sezone taj problem ne postoji. Moramo postrožiti prometnu dostupnost oboda stare gradske jezgre. Neke glavne ulice moraju ostati protočne, ali bez stvaranja zona ograničenog prometa i parkiranja nećemo napraviti neki bitan pomak – kazao je Urlić.

– Zahvaljujem Zoričiću na inicijativi. Pokojni gradonačelnik Puljić imao je inicijative kako riješiti situaciju u staroj gradskoj jezgri. Ovo je konkretno, čestitke. Problem nije samo parkirališta, ali glavno je pitanje kako se živi u jezgri.

Prva pomoć, spiza, zvati karet, plaćanja, tu nema normalnog životnog komoditeta, čovjek ne može doći do svoga stana. Nama najviše turista dolazi, kreću se u jezgri. Nije se puno toga riješilo dolaskom turista i grad nije uspio upratiti infrastruktura svega što treba. Nama je svejedno u sezoni i van nje kada je u pitanju parkiranje. Zamolio bih inicijatore da se ili pri Gradu ili drugdje stvori tijelo koje bi brinulo o potrebama ovog važnog dijela grada, koje bi pratilo zaštitu stare jezgre. Nije nam cilj postati muzej grada – rekao je stanar jezgre.

“Ja svom susidu moram dat ruku jer ga nisam vidio dugo” – doviknuo je netko iz publike.

Još jedan stanar pohvalio je inicijativu Ante Zoričića.

– Pretpostavljam da će GV izglasati prijedlog. Što će se dogoditi dalje? Svi imamo vozačke dozvole…

Ivošević je odgovorio:

– Ako se ovo izglasa, znat ćemo podatak koliko ljudi koristi automobil u jezgri. Vjerujem da u Banovini nemaju taj podatak. Tako ćemo znati je li taj broj “normalan” ili sulud. Svatko će moći vidjeti te brojke i komentirati ih.

Javila se posjetiteljica koja živi u Zagrebačkoj.

– Zanimaju me rezervirana parkirna mjesta u jezgri i oko nje. Kako hoteli i objekti mogu dobiti rezervirana parkirna mjesta, ako stanari nemaju stanarsku pretplatu i nemaju gdje parkirati? Ovo ljeto je bila regulacija Zagrebačkom ulicom, no nikakve kontrole nije bilo. Gradonačelnik je rekao da kupim biciklu, no nema svatko novca kupiti biciklu, ne živi svatko 50 metara od radnog mjesta kao on, a ni biciklističke staze ne postoje, to sam mu već odgovorila. Tommyjeva rezervirana mjesta osobito nas iritiraju.

17,50 – Došao sam čuti vas i vaše stavove da ih mogu prenijeti Gradskom vijeću. Ne živim u Getu, ali vas mogu saslušati. Prikupili smo 25 potpisa za ovu inicijativu, zahvaljujem se predsjedniku Gradskog vijeća da je podržao inicijativu. Sumnjam da će vijećnici koji su potpisali inicijativu da neće glasovati za nju. No to je samo prvi korak. Neću reći da gradonačelnik nije razumio ovu problematiku, prije mislim da se radi o nespretnosti i vjerujem da će podržati ovu inicijativu. No nakon glasovanja mislim da kreću ozbiljni razgovori – kazao je uvodno Zoričić.

Bojan Ivošević posjetitelje je podsjetio što su granice stare gradske jezgre.

– Stara gradska jezgra nije samo dio grada, ona je od posebnog interesa za Split, ove godine je 40. obljetnica zaštićenosti od strane UNESCO-a. Ako ova mjera prođe, ja živim 20 metara od jezgre. Kada stanar stare jezgre želi staviti nove škure, ne ide to kao kod ostatka stanovnika Splita, isto je s fasadom i sl. – kazao je Ivošević.

Riječ je uzeo Marin Krpetić.

– Ovu inicijativu nije trebalo odbiti. Pitali su me je li ovo najveći problem. Ovaj poklon definitivno nije trebalo odbiti. Ovo je jedna od populacijskoj mjera. Ne možemo doći do podatka koliko ljudi živi u staroj gradskoj jezgri. U biračkim popisima na stranicama MUP-a došli smo spoznaje da tu živi nešto više od 1.000 ljudi. Došli smo do okvirne brojke od 200 ljudi koji bi mogli posjedovati automobil, a da žive u staroj gradskoj jezgri. Postoji i određen broj osoba s invaliditetom. Kada je Ante pokretao ovu inicijativu pokušali smo doći do konkretnih podataka, no podataka nemamo. Ne znamo koliko ljudi točno živi, moramo doći do točnog modela da ne bi bilo zloporaba i da bi postigli najbolji učinak. Želimo li zadržati mlađu populaciju, ti ljudi silom prilika pretvaraju stanove u apartmane. Osjećamo se kao da živimo u rezervatu. Svjesni da svojim vozilom ne možemo doći do nekretnine. Radi se o domino efektu koji se prebacuje u druge kvartove.

17,30 – Tribina je počela prikazivanjem video isječka sa sjednice splitskog Gradskog vijeća iz prosinca 2018. Posjetitelji tribine su se prisjetili kako je gradski vijećnik Zoričić na spomenutoj sjednici odlučio izići iz vladajuće većine te je objavio da pokreće inicijativu o besplatnom parkingu za stanovnike stare gradske jezgre. Gradonačelnik nije podržao uvrštavanje ove inicijative u dnevni red sjednice, odnosno nije dao takvu preporuku vijećnicima.



Komentiraj

Napišite komentar
Upišite svoje ime