
Za početak, predstavite se u kratkim crtama našim čitateljima.
- Za početak pozdravljam sve pratitelje/čitatelje portala Dalmacija Danas. Moje ime je Tanja Tokić Vukušić i diplomirani sam turistički komunikolog i kulturolog s dugogodišnjim stažom u turizmu s naglaskom na selektivni turizam. Voditeljica sam Sekcije Zajednice kulturnog turizma HGK - Županijske komore Split. Cijeli svoj život involvirana sam u kulturna i turistička zbivanja naše Županije, kroz srednjoškolsko obrazovanje, fakultet, razne edukacije, sudjelovanja na različitim sajmovima, seminarima, konferencijama... Također sam i licencirani turistički vodič za Splitsko-dalmatinsku županiju, sa završenom edukacijom Voditelja turističke poslovnice. Ipak, najvažnije od svega, majka sam dvoje prekrasnih osnovnoškolaca s kojima provodim svo svoje slobodno vrijeme. Moje skrivene ljubavi su umjetnost i putovanja te pokušavam barem jednom godišnje otputovati u neku novu destinaciju i priuštiti sebi odmor za svoju dušu.
Sekcija postoji od 2018. godine, a od tada ste joj Vi na čelu. Možete li upoznati naše čitatelje čime se Sekcija bavila od svoga postojanja do danas?
- Sekcija je rezultat promišljanja HGK i za posljedicu ima okupljanje kulturnjaka, turističkih djelatnika, umjetnika koji imaju volju i entuzijazam da vrate kulturu na prvo mjesto te da turizam funkcionira kao dio nje, a ne obratno. Sekcija se sastaje po potrebi, nekoliko puta godišnje i drago mi je da sve više članova prisustvuje sjednicama. Na njima razmjenjujemo iskustva, problematike svih sudionika i pokušavamo sukus svega iznijeti prema institucijama koje nam mogu svojom suradnjom pomoći. Plan za sada je finalizacija mapiranja kulture u turizmu za područje cijele Županije, organizacija na jesen nekoliko B2B radionica te kao opcija suradnja s obrazovnim institucijama kako bismo predstavili sudionike kulture u turizmu našim dragim turističkim djelatnicima, vodičima,..
Tko su članovi sekcije, tko joj se može priključiti, kako ona funkcionira?
- Članicom Sekcije Zajednice kulturnog turizma HGK - Županijske komore Split mogu postati pravne i fizičke osobe i institucije zainteresirane za unapređenje i razvoj kulturnog turizma naše županije. Članstvo u Sekciji Zajednice je dragovoljno, Sekcija nema svojstvo pravne osobe, a rad kroz sekciju je na volonterskoj osnovi. Na sjednicama raspravljamo o tekućoj problematici te se raznim aktivnostima djeluje u svrhu unapređenja kulturnog turizma Splitsko-dalmatinske županije. Aktivnosti uključuju organiziranje sastanaka s mjerodavnim institucijama u sferi kulture i turizma, konferencije i edukacije s ciljem podizanja svijesti i obrazovanja dionika u kulturi i turizmu, ukratko sve ono što ima za cilj napredak kulturnog turizma naše županije. Aktivni članovi sekcije mahom su predstavnici dionika u kulturi i turizmu, koji odvajajući svoje vrijeme i radeći na unapređenju kulturnog turizma u županiji, doprinose njegovom razvoju.
Nedavno je održana sjednica Sekcije. O čemu se na njoj razgovaralo?
- Na zadnjoj sjednici razgovarali smo o trenutnoj situaciji uzrokovanoj pandemijom COVID-19 te njenom utjecaju na sve sudionike naše Sekcije. Također smo razlučili prioritete i zadatke koje je moguće postići u nastaloj situaciji i dogovorili zakazivanje sastanaka s nadležnim institucijama u svezi digitalizacije kulturne baštine i njenih nositelja te organizaciju Konferencije kulturnog turizma SDŽ, kojom želimo educirati dionike u turizmu o kulturnoj ponudi naše županije.
Turizam je ove godine u teškom položaju zbog Covida 19, kako se borite s tim? Situacija s virusom utjecala je na turizam i sve vezano uz njega. Koliko je virus utjecao na djelovanje Sekcije?
- Osnova turizma jest kretanje publike u svrhu zadovoljenja želje za novim iskustvima i doživljajima. COVID-19 izvršio je ''udar'' na turizam kao specifičan društveni fenomen koji sada zahtijeva jasan i konkretan akcijski plan i odgovor na pitanje kako osigurati da kriza ne ostavi veći trag na sektor kulturnog turizma koji velikim dijelom ovisi o javnim sredstvima. Porast virtualizacije odnosno digitalizacije turizma i kulture jedan je od smjerova o kojima se zasigurno treba promišljati. Rad Sekcije nije obustavljen no svakako je usporilo našu učinkovitost i izmijenilo prioritete. Planove koje smo imali doveli smo do maksimuma shodno situaciji i mogućnostima, te sebi postavili neke nove ciljeve pazeći i realno sagledavajući postojeću situaciju. Najvažnija je spoznaja da je svaki korak - korak naprijed bez obzira koliko trajala sama realizacija, no činjenica da se naprijed ide, da se za Sekciju zna, te da broj naših članova raste, naše je najveće postignuće u vrijeme ovakve krize.
Kakvi su sve izazovi pred vama s obzirom na situaciju koja nas je snašla? Što planirate za budućnost?
- Naši planovi uvijek idu vrlo optimistično i u skladu s našim mogućnostima. Pokušavamo maksimalno pomoći svim članovima u nekim tekućim projektima koje su individualno započeli, ali i radimo na što većoj prisutnosti Sekcije te sudjelovanju naših članova na brojnim događanjima koji će tek, nadamo se, uslijediti - no svakako je jedna od opcija virtualna razmjena informacija. Ulaganje u digitalizaciju kulturne ponude, podrška pri realizaciji novih modela konzumiranja turističkih i kulturnih sadržaja, promocija tradicije te kreativno i autentično promišljanje o destinaciji neki su od smjerova kojima trebamo ići. Polako, tek smo počeli, no naš entuzijazam je velik i vjerujem u naše članove te da ćemo zajedničkim trudom i voljom postići pomake.
Koliko je turistima važna kulturna baština Splita? Po Vašem mišljenju, dolaze li više zbog sunca i mora ili im je bitan i kulturni aspekt?
- Kulturna baština jest jedan od temelja turizma te razlog putovanja. Oko 15% ukupnog svjetskog turističkog tržišta čine turisti koji putuju radi ostvarenja novih doživljaja iz područja umjetnosti, povijesti, kulture općenito. U Hrvatskoj smo svjedoci porasta trenda kulturnog turizma kao posljedice želje za razlikovanjem i svjesnosti našeg resursnog bogatstva. Specifičnost, diversifikacija i inovativnost neminovno moraju biti dio našeg kulturnog brendiranja. Sunce i more odavno ne bi trebao biti naš glavni adut te bi selektivni oblici turizma morali činiti osnovu naše ponude. Jadransko more i naša klima jesu fenomenalna pozivnica, no moramo postići da turisti, inozemni i tuzemni, putuju u naše krajeve zbog materijalne i nematerijalne kulturne baštine koja mora postati glavni spiritus movens hrvatskog turizma.
HGK - Županijska komora Split postala je dijelom mreže Mirabilia, koliko je to važno za našu županiju?
- Mirabilia jest europska mreža gospodarskih komora s ciljem promocije ''skrivenih dragulja'' UNESCO lokaliteta svjetske baštine.
Na sjednicama naše Sekcije predstavljene su aktivnosti mreže, među kojima su poticanje razmjene iskustava, mogućnosti sudjelovanja u transnacionalnim projektima, ali i jačanje strateškog partnerstva s europskim sektorskim organizacijama. Županijska komora Split članica je mreže od studenog 2019., što nam otvara nove poslovne mogućnosti te se nadamo da će, usprkos situaciji COVID-19, suradnja i međusobno partnerstvo biti nastavljeno. Veliki je potencijal ove platforme koja nudi niz mogućnosti za razvoj novih kulturno-turističkih ruta i programa, koji su turistima zanimljivi tijekom cijele godine, čime se u konačnici jača turizam na području cijele Europe. Morate priznati da ukoliko turist želi istražiti UNESCO-ove lokalitete u Hrvatskoj, teško je naći bolju bazu za to od Splita.