Close Menu
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
Facebook Instagram YouTube WhatsApp
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter) RSS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS

ZAPISI I SJEĆANJA GORANA PELAIĆA (102) – VELJKO BULAJIĆ: Cjelinu problema kinematografije ne možemo sagledavati iz svog vlastitog, isključivog polazišta, već se uvijek trebaju uzeti u obzir i druge okolnosti

"lako nikada nisam živio u Dalmaciji, ali budući da sam Crnogorac, možda tu ima neka veza. Ja sam nekako bez nekakvih velikih potreba za analizom dalmatinskog čovjeka i njegove psihe s lakoćom napravio i "Vlak bez voznog reda" i "Obećanu zemlju". Tako, eto, ja Ispadoh veliki Dalmatinac…
GORAN PELAIĆ/ Foto: Screenshot4. listopada 2021. 02:18
Podijeli
Facebook Twitter Telegram WhatsApp E-mail adresa

Filmovi Veljka Bulajića oduvijek su privlačili posebnu pozornost i novinara i filmskih kritičara, pa gotovo začuđuje da novi filmski projekt nije stavljen pod »vi­soki napon“ tiska. Još od »Vlaka bez voznog reda« (1959) ovaj veliki režiser nije prestao iznenađivati i našu i ino­zemnu filmsku publiku.

veljko-bulajic (9)
GALERIJA
Kliknite za pregled

Naravno, ponajčešće i isključiv velikim filmskim ostvarenjima. Povod ovom razgovoru s Bulajićem, tamo koncem srpnja 1988., bio je film „Visoki napon“ kojeg je Televizija Zagreb najavila za prikazivanje u okviru filmskog programa. Sudeći po njegovim fotografijama, očekivao sam da će susret i razgovor biti hladan. Ali ne, Veljko je bio izuzetno srdačan i rado je pristao na razgovor. Ja sam, bez ikakve loše namjere (ili straha pred velikanom?) bio smrtno ozbiljan, pa sam postavljao pitanja poput;

Tekst se nastavlja nakon oglasa

Reagiranja na film bila „Visoki napon“ su bila svako­jaka, pa bih Vas molio da kao autor kažete nekoliko riječi s vremenske distance od osam godina?

-Prije nekoliko dana gledao sam »Vi­soki napon- zajedno s nekim ljudima s Tele­vizije Zagreb. Čini mi se da bih u njemu vrlo malo promijenio kada bih ga danas radio. Možda bi čak ostao i isti, bez obzira što je to bio prvi film koji je tretirao probleme, vrije­me i ljudske drame iz 1948. godine i sukob s Informbiroom.

lako je film rađen prije skoro deset godi­na, čini mi se da je u svojoj osnovi, po­gledu, u načinu kako je toj temi pristupljeno, vrlo interesantan i danas, posebno za mladu generaciju, za sve one za koje je taj sukob s Informbiroom i staljinizmom ostao sve do današnjih dana nepoznat. Nastojao sam preko ljudi i njihovih sudbina, a naročito pre­ko junakinje filma Šonje Kačar, pokazati u kakvim su se teškim dilemama nalazili ljudi te 1948. godine, zatečeni jednim velikim do­gađajem.

 Moglo bi se reći da je »Visoki na­pon« priča o malim ljudima koji su se našli u vrtlogu jednog velikog događaja?

-Pokušao sam kroz upotrebu dokumentarnih materija­la kao polazišta, i igranog dijela, da dosegnem maksimalnu autentičnost toga doba. U tom smislu, pripremajući se za taj projekt, radio sam šest mjeseci na dokumentaciji, na ispovijestima mnogih ljudi i svjedoka u tvor­nici »Rade Končar«. Čak bi se moglo kazati da su oni bili i scenaristi filma.

Film je otvorio jednu veliku temu, ko­jom su se, vidjeli smo, počeli i drugi filmski autori koristiti?

-Mislim da ste dirnuli jedan pravi pro­blem. Taj »Visoki napon«, bez obzira što je govorio o IB-u i sukobu sa staljinizmom, u stvari s dogmom, mislim da smo još uvi­jek ostali dužni tom vremenu u kinematog­rafiji i literaturi. Meni je i dandanas nejasno zbog čega se ta istina nije uspjela služiti fil­mom, televizijom i literaturom. U ono vrije­me to je još uvijek na neki način bila tabu tema jer znam da su posebna svjetla bila uperena kako će se osvijetliti taj događaj. Zanimljivo je da je i inozemna štampa s op­rezom pisala o tom filmu, a posebno poslije Festivala u Veneciji. Bilo je dosta pitanja: jesam li ja možda neke stvari trebao kazati ili ne, jesam li otišao daleko u priopćavanju Istine. U Italiji, desna štampa pa i socijalis­tički  “Avanti“ pisali su o filmu na jedan afirmativni način. Ali. recimo list »Unija« smat­rao je da taj film uopće nije trebalo praviti, polazeći od toga da se o tim stvarima, suko­bima među partijama i tako dalje, ne bi tre­balo na takvi način govoriti, da se treba ok­renuti drugačijim, boljim odnosima medu komunističkim partijama.

Bez obzira na teme Vaših filmova, uvijek se nekako bacalo posebno svjetlo na vaše projekte?

-Dogodilo se da sam ja »Vlakom bez voznog reda« ušao nekako na velika vrata u naš film, pa i izvan naše kinematografije. Mislim da je otuda ta pažnja prema mojim filmovima. Osim toga, same teme filmova su izazivale i neku drugu vrstu pažnje, kao u slučaju »Uzavrelog grada-. Recimo kod »Velikog transporta“, doživio sam i neke ružne stvari koje su bez presedana u kinematografiji. Ipak, mislim da bih mirnije radio da je manje tog svjetla nad mojim filmovima.

Kusturičina subjektiv­nost

Bilo je i primjedbi da ste uvijek radili vrlo skupe filmove. Čak Vas je i Emir Kusturica prozvao zbog toga?

-Uvjeren sam da cjelinu problema ki­nematografije ne možemo sagledavati iz svog vlastitog, isključivog polazišta, već se uvijek trebaju uzeti u obzir i druge okolnosti. Otuda mislim da Kusturica nema pravo ka­da tvrdi da je »Bitka na Neretvi“ naš naj­skuplji film, a da nije dala ono što se od nje očekivalo. Mislim da je „Bitka na Neretvi“ dala više nego bilo koji  naš film, ratni film, baš kada je riječ o uloženim sredstvima. Da­la je ondašnjih milijun i pol dolara, bila je no­minirana za »Oscara«, i to je još dandanas naš daleko najgledaniji film.

On je, recimo, ove godine snimao film koji je sigurno puno skuplji po svom budžetu. Prema tome, nije uvijek mjerilo novac niti s tog stanovišta treba polaziti, nego se tre­ba postaviti jedno jednostavno pitanje - ka­kav će on film napraviti? Prema tome, ako napravi dobar film, sve je opravdano, svaki uloženi dinar. Često puta među filmskim radnicima ne postoji taj prijeko potrebni to­lerantni odnos autora prema autoru, da ne kažem nužno poštovanje, jer se smatra da sve počinje od njega i završava s njim. Kao što bi nepravedno bilo kazati da nije postojala kinematografija prije „Vlaka bez voznog reda“, tako bi isto bilo smiješno tvrditi da nije postojala kinematografija prije »Oca na službenom putu«. U tom smislu mislim da je potrebna jedna drugačija klima kakva postoji u veli­kim kinematografijama.

Ta novčana sredstva postala su izgleda interesantnija od umjetničkog djela. Jeste li kao autor imali problema oko pri­jeko potrebnih sredstava za snimanje fil­mova?

-»Obećanu zemlju« završio sam za 32 radna dana. Ovaj najnoviji film predviđam završiti za 36 radnih dana. Nema u Hrvatskoj onoga koji nije hendikepiran radi nov­čanih sredstava. Mi u Europi najbrže snima­mo filmove, a to znači i najjeftinije. Prema tome, problemi postoje, ali mislim da ti materijalni problemi, ma koliko oni veliki bili, ni­su nikada najbitniji problem. Najbitniji pro­blem je ideja, preokupacija i svijet jednog re­žisera, a on se ne može postići ni velikim novcima. Situacija je katastrofalno teška za domaći film i proistječe iz opće ekonomske krize.

Lagane komedije ipak nalaze  lakši put do gledatelja. Pa i do sredstava, a Vi  niste snimali takve filmove?

Veliki Dalmatinac

-Točno, nisam snimao takve filmove, ali mis­lim da treba raditi filmove svih žanrova. Ne­dostatak je filmskih komedija kod nas. Ml smo jednostavno svijet koji ne zna iz komič­nog kuta promatrati život i kroz satiru govo­riti o  ozbiljnim stvarima. Jednostavno, mi smo jedna provincijalna sredina u kojoj je gotovo sramota napraviti jedan ugodan, lagan i pitak film, pa se tako često i ta vrsta filma pokušava na silu pro­glasiti velikom umjetnošću, što ona nije. I,  naravna stvar, čim se počne proglašavati umjetnošću - mora doživjeti debakl.

Dva puta ste u Vašim filmovima go­vorili o ljudima iz Dalmacije: u »Vlaku bez voznog reda« i u »Obećanoj zemlji«. Dobro poznajete mentalitet naših ljudi?

-lako nikada nisam živio u Dalmaciji, ali budući da sam Crnogorac, možda tu ima neka veza. Ja sam nekako bez nekakvih veli­kih potreba za analizom dalmatinskog čov­jeka i njegove psihe s lakoćom napravio i »Vlak bez voznog reda« i »Obećanu zem­lju«. Tako, eto, ja Ispadoh veliki Dalmatinac.

Novi film i tv-serija

Sad je »Donator« na redu, I Brešan je Dalmatinac?

-U ovom trenutku, nalazim se na pola puta realizacije filma »Donator«. To je priča o Erihu Šlomoviću, zanimljivom mladom donatoru prije rata, kolekcionaru u stvari. To je jednostavno priča o umjetnosti ispri­čana kroz priču o Erihu Šlomoviću i sudbi­ni njegove kolekcije. U filmu nastojim izra­ziti neke svoje poglede i odnose na relaciji čovjek-umjetnost.

Za razliku od Vaših dosadašnjih fil­mova, ovo je prvi put da radite film na tu temu?

-Da, možda iskače po temi od mojih dosadašnjih filmova. Nadam se da će biti vrlo zanimljiv, a radim ga po scenariju Ive Brešana. Mislim da sam se dobro pripre­mio, i sad dok radim osjećam jednu pove­ćanu temperaturu i želim da dobro bude napravljen. Bit će to istovremeno i film i te­levizijska serija,

 

Bulajić, Veljko, hrvatski filmski redatelj i scenarist crnogorskoga podrijetla (Vilusi kraj Nikšića, Crna Gora, 22. III. 1928). U trećoj godini života s obitelji se preselio u Sarajevo, kao petnaestogodišnjak 1943. pristupio partizanskomu pokretu (1944. teško ranjen), a od 1946. živi u Zagrebu gdje upisuje filmski tečaj u Jadran filmu. Potom stipendist na studiju filmske režije u Centro Sperimentale di Cinematografia u Rimu. Nakon asistenture Vatroslavu Mimici na igranome filmu U oluji (1952) i režije šest kratkometražnih dokumentarnih filmova, u igranome filmu debitirao je dugometražnim filmom Vlak bez voznog reda (1959), epskim opisom migracije stanovnika jednoga sela iz Dalmatinske zagore u napuštene folksdojčerske kuće u Vojvodini nakon II. svjetskoga rata, nastalim pod utjecajem neorealizma (sudbine tzv. malih ljudi, masovne scene, »kriške života«), ali i američkoga vesterna. Utjecaj talijanske kinematografije zamjetljiv je u cjelini njegova opusa – neorealizma u njegovu trećem filmu Uzavreli grad (1961) i u kasnijem filmu Obećana zemlja (1986), svojevrsnom nastavku Vlaka bez voznog reda, koncipiranom kao sudska drama o političkim zabludama kolektivizacije u poratnom razdoblju, a političkoga filma u povijesnim alegorijskim filmovima Čovjek koga treba ubiti (1979., nagrađivan na više inozemnih festivala filmova strave i fantastike), o crnogorskom caru Šćepanu Malom, i Libertas (2006), o uroti Marina Držića, kao i u ratnoj alegoriji Rat (1960), nastaloj prema scenariju Cesarea Zavattinija. U središtu Bulajićeva opusa ipak trajno ostaju ratna drama i spektakl iz II. svjetskoga rata u svjetski poznatim filmovima Kozara (1962., Zlatna medalja na festivalu u Moskvi) i Bitka na Neretvi (1969., nominacija za nagradu Oscar u kategoriji stranoga filma) te u kasnijem djelu Veliki transport (1983), kao i novija političko-povijesna tematika (Atentat u Sarajevu, 1975; Visoki napon, 1981., o događajima u SFRJ nakon rezolucije Informbiroa; Donator, 1989). Sklon klasičnijemu režijskom prosedeu i realističkomu pristupu, realizirao je i film priklonjeniji apstraktnijemu modernom filmu Pogled u zjenicu sunca (1966), također dramu iz II. svjetskoga rata. Godine 1964. režirao je dugometražni dokumentarni film Skopje 63, o razornom potresu u Skoplju, za koji je primio više međunarodnih nagrada, uključujući nagradu UNESCO-a i Grand Prix – Lav Svetog Marka za najbolji dokumentarni film na festivalu u Veneciji. Za televiziju je ostvario dokumentarnu seriju Crna Gora (1972) te zapažene dokumentarne filmove Titovi memoari (1981) i Mjesto sjećanja Vukovar (2015). Dobio je Nagradu »Vladimir Nazor« za životno djelo (2009).

Citiranje: Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža.

Moja reakcija na članak je...
Ljubav
0
Haha
0
Nice
0
What?
0
Laž
0
Sad
0
Mad
0
Facebook Twitter Whatsapp Telegram
NAJNOVIJE VIJESTI
Tri desetljeća turizma u ritmu autentične Dalmacije: TZ Splitsko-dalmatinske županije proslavila 30. rođendan u Galeriji Meštrović
5
sat
Tri desetljeća turizma u ritmu autentične Dalmacije: TZ Splitsko-dalmatinske županije proslavila 30. rođendan u Galeriji Meštrović
Slab potres zabilježen 86 kilometara južno od Splita
5
sat
Slab potres zabilježen 86 kilometara južno od Splita
Ljubav ne pita za godine: Stariji par turista zaplesao u splitskom restoranu i raznježio sve prisutne
5
sat
Ljubav ne pita za godine: Stariji par turista zaplesao u splitskom restoranu i raznježio sve prisutne
Prometna nesreća na splitskom raskrižju u kojoj su sudjelovala dva motocikla
5
sat
Prometna nesreća na splitskom raskrižju u kojoj su sudjelovala dva motocikla
Ljeto prije ljeta: Danas će dio Dalmacije zabilježiti prvi vrlo vrući dan ove godine, nema dobrih vijesti za one koji čekaju osvježenje
5
sat
Ljeto prije ljeta: Danas će dio Dalmacije zabilježiti prvi vrlo vrući dan ove godine, nema dobrih vijesti za one koji čekaju osvježenje
NAJČITANIJE VIJESTI
  • OGROMNA TUGA U ROGOZNICI Na posljednje počivalište ispraćen Ivica Karabatić, otac Ave Karabatić
    OGROMNA TUGA U ROGOZNICI Na posljednje počivalište ispraćen Ivica Karabatić, otac Ave Karabatić
    12. lipnja 2025. 18:20
  • Kako je ovo moguće? Na "Sky Walku Biokovo" napuklo staklo, ljudi u šoku: "Ovo je zastrašujuće"
    Kako je ovo moguće? Na "Sky Walku Biokovo" napuklo staklo, ljudi u šoku: "Ovo je zastrašujuće"
    12. lipnja 2025. 14:06
  • Doznajemo što se dogodilo ispred noćnog kluba u Splitu: Potukli se, ulica prekrivena krvlju!
    Doznajemo što se dogodilo ispred noćnog kluba u Splitu: Potukli se, ulica prekrivena krvlju!
    12. lipnja 2025. 08:33
  • Krvava noć u Splitu: Vatrogasci intervenirali ispred poznatog noćnog kluba
    Krvava noć u Splitu: Vatrogasci intervenirali ispred poznatog noćnog kluba
    12. lipnja 2025. 07:10
  • Blanka uhvaćena u najslađem društvu
    Blanka uhvaćena u najslađem društvu
    12. lipnja 2025. 20:52
DD Marketing 300x250
DALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter)
  • Uvjeti korištenja
  • Pravila o privatnosti
  • Prodaja i marketing
  • Impressum
  • Kontakt stranica
  • Cjenik
  • Cjenik-Izbori
© 2025 Dalmacija danas. Sva prava pridržana.

Upišite što tražite i kliknite na tipku Enter za početak pretrage. Kliknite tipku Esc za prekid.