Ako ste se ikada našli u splitskoj luci i osjećali se izgubljeno među svim linijama i trajektima koji čekaju na ukrcaj putnika za hrvatske otoke, znali ste kome se obratiti u “nevolji”.

Sada već sijedi, visoki i mršavi čovjek u plavoj košulji spreman je odgovoriti na svako vaše pitanje. On je svima dobro znan Ante Mrvica, rukovoditelj Jadrolinijinog splitskog plovnog područja. Već 27 godina nosi tu titulu i sljedećeg tjedna odlazi u mirovinu.

Nazvali smo ga na mobitel kako bi se dogovorili za intervju, već u startu znajući da telefonski poziv neće trajati duže od 10 sekundi. Nije nikad. Ali smo, baš kao i uvijek, dobili traženo. Zaputili smo se danas u splitsku luku i sjeli s legendarnim Mrvicom na kavu.

-A, što je, pa ne ide Obama u mirovinu- kazao je kroz smijeh. Zna Ante da je on splitskoj luci, a i nama novinarima, od puno veće koristi nego Obama.

Karijera duga 27 godina

27 godina Mrvica upravlja plovnim  područjem od Trogira, Dubrovnika, preko svih otoka srednje i južne Dalmacije- bez ijednog kiksa. Uvijek spreman na akciju, pomoć, pravu informaciju.



– Uvijek se na poslu mogu dogoditi izvanredne situacije, kao što su sada požari ili recimo tehnički kvar broda što bi značilo da se neka linija mora preskočiti, ali trebate uvijek imati jokera u rukavu, odnosno da od tri zla izabereš manje jer ne možete nekom dopustiti da ima 15 linija, a da netko nema ni jednu- objašnjava nam Mrvica svoj posao u kratkim crtama.

– Nastojao sam i nastojalo se uvijek dati maksimalan obol kako bi putnik što manje čekao, pogotovo u ovim paklenim vrućinama- kaže Mrvica koji u ovim čudnim vremenima s pravom nosi epitet “dobri duh Jadrolinije”.

Započinje nam Mrvica diktirati i trenutne informacije, stanje u sezoni i linijski prijevoz… Baš ono što je godinama činio, kao da izbjegava razmišljati o tome da smo zapravo došli na oproštajni razgovor. Tako nam je krenuo odgovarati na standardna pitanja o sezoni i prometu u splitskoj luci.

– Preko 50% linijskog prometa otpada na otok Brač, to je nešto malo manje od 2 milijuna putnika na bazi godine i mogu vam reći da je to isto malo. Brač je povezan i katamaranskim linijama, ali sve je to malo u špici sezone, pogotovo subotom. No u zadnje vrijeme se i to mijenja, tako da je i ponedjeljak postao vrlo udaran. Sezona je izuzetno dobra, vremenski uvjeti su dobri i mislim da se puno uložilo u promociju turizma. Tako da uvijek morate izlaziti s redovima i linijama jer smo mi vrlo bitan faktor turizma, ako ne i najjači u pomorskom povezivanju jer sama Jadrolinija obavi preko 90% cjelokupnog prometnog prometa na Jadranu- objašanjava nam Mrvica.

Kaže i kako iz godine u godinu raste broj vozila. Možda i više nego broj putnika.

– U zadnjih 10 godina to pratim, stopa rasta vozila se kreće  4,5 %, a putnika 3 do 4 %. Na jednu obitelj ponekad ide i 4 prijevozna sredstva- kaže Mrvica.

Mrvica je uvijek bio spreman pomoći

O najposjećenijim hrvatskim otocima kaže kako su to definitivno i ove godine Brač i Hvar, no naravno, sve ovisi o onome što putnik želi.

– Mnogo putnika me pita što bih im ja preporučio. Ja ih pitam što hoće- ako će noćni provod i disko onda na Hvar ili Bol, nemojte ići na Vis pa pasti u depresiju- kaže Mrvica.

Za naše ovogodišnje goste i posjećenost kaže da možda i ne raste broj putnika, ali je frekvencija ogromna.

– Mobilni su, idu svugdje- Pula, Zrće, Split, Hvar pa onda Dubrovnik i sedmi dan je već u Ateni i nastavlja dalje svojim putem. Unatrag 20 godina kada promatrate vaši su roditelji išli s autom, ostavili auto ispod masline, pokrili ga lancunom i to bi stajalo tako po 3 tjedna, ali danas je veći moving. Maksimalno ostaju po 2,3 dana i idu dalje. Ali to i odgovara jer je frekvencija prometa dosta veća- objašnjava Mrvica.

Pitali smo ga i obzirom da se frekvencija putnika povećava, koliko se ulagalo u nove trajekte i nove linije.

– Jako puno. Danas je puno lakše raditi. Jedanput smo čak napravili 32 povratna putovanja na relaciji Split-Supetar, novine su pisale da je uspostavljena plava magistrala između Splita i Brača. To znači da je trajekt polazio svako 15, 20 minuta.

Koliko često se desilo da se trajekt ove godine iz nekog razloga vratio?

-Nije hvala Bogu. Nismo imali tehnički kvar. No nekada se znalo dogoditi da se netko izgubi. Zbog velikih vrućina i zdravstvenih razloga se trajekt znao vratiti-kže Mrvica i naglašava kako je u toj situaciji najbitnije nekome spasiti život jer je to nešto najplemenitije što netko u svom životu i može napraviti.

Odlučivao i o izvanrednim linijama

Znalo se događati i da se događaju prometne nesreće na otocima, da brod lučke kapetanije ne može isploviti, da helikopter ne može uzletjeti,a nekome je život u pitanju. Sve je to Mrvica uspijevao iskoordinirati.

– Uvede se vanredna linija, trajekt preveze pacijenta do bolnice i vrati se natrag jer sutradan mora na svoju liniju. Red plovidbe mora se održavati- odlučan je Mrvica.

Događale su se i neke negativne stvari u njegovoj karijeri. Nekada se život nije mogao spasiti, neke se situacije nisu mogle predvidjeti. Tako je putnik za Šoltu ušao u salon i preminuo, jednako kao i mladi Slovenac koji se vraćao iz noćnog života, ukrcao na trajekt i nekoliko minuta kasnije mogla se samo konstatirati smrt.

Međutim, nije pretjerano kada se kaže da Mrvica drži cijelu luku pod kontrolom. On skromno i dalje tvrdi kako se ništa značajno neće promijeniti.

– Jadrolinija je bila prije, ja sam ovdje 27 godina, a bit će netko i poslije. U svakom poslu najveći potencijal je personal. Možete vi imati hotel sa 16 zvjezdica ako vama glavni kuhar ne valja. Uzalud vam sve ostalo. U svakom poslu treba biti profesionalan i shvatiti da kad ja dođem na posao da sam ja ovdje došao radi putnika i broda, a nije ni brod ni putnik radi mene- kazuje nam Mrvica i dodaje kako mu je i maloprije  prošla grupa Kineza koji su lutali kao muhe bez glave. – Vrlo loše se služe jezikom i rekao sam im samo- Follow me. Na mote san ih odvea na katamaran koji će sada isploviti- kazuje nam “dobri duh Jadrolinije”.

Hoće li doći itko na Vaše mjesto? Mnogi govore kako će Vas zamijeniti automat?

– Ima i u drugim službama govorni automat ali mislim da to ovdje tako lako neće ići, ali će se uvijek naći netko tko će davati informacije putnicima- uvjerava nas Mrvica.

Jeste spremni za godišnji, je li Vam žao?

– Ovdje je nekada bilo vrlo teško, nije uvijek bajno i sjajno. Prije 27 godina sam došao, prije prvih demokratskih izbora u RH. Bilo je napetih trenutaka i kvarova i svega, ali je bilo i dobrih stvari. Pomogneš ljudima- govori nam Mrvica dok upravo prolazi grupa zbunjenih turista tražeći svoj trajekt. Ustao se sa stolice i krenuo za njima trčeći kako bi im rekao da požure jer trajekt samo što nije isplovio.

I s novinarima je imao korektan odnos i malo o kome se na ovakav način pisalo u svim hrvatskim medijima. S mnoštvo lijepih epiteta.

– Ja sam uspostavio profesionalan odnos s novinarima i uvijek kažem istinu. Mogu ja palamutiti, uveličavati ali ćete vi dobiti drugu informaciju. Nikada nisam rekao krivu riječ i nešto uljepšavao… Ako je jaka bur ja ću vam odmah reći da vam trajekt neće isploviti, neću vas ostaviti da čekate pola noći na liniju. I reći ću vam da neće krenuti ni onaj u 6 i 15, nego tek u 9. Zašto? Jer se svaki vjetar diže ujutro i prva linija se ne smije voziti dok ne krene vjetar kalavati. Mislim da tu nikada nisam pogriješio- pojasnio nam je.

Mirovinu će provoditi s obitelji i u ribolovu

Mrvica već dvije godine predaje na Pomorskom fakultetu u Splitu i Zadru. Ima dva znanja, nautičar i strojar. Magistrirao je pomorski menagement i doktorirao. Trajalo je to jedno 7, 8 godina.

– Netko uloži novce u novo auto ili šminku a ja i supruga smo uložili u moje školovanje- kaže nam.

Biste li se mogli zamisliti da ste radili cijeli život na fakultetu?

Bih. Svaki posao treba shvatiti ozbiljno. Ili ga radi ili ne radi. Sve što radite obavite profesionalno i uspjeh je zagarantiran.

Tko će nam davati informacije sada?

– Uvjeren sam da ćete se pobrinuti za to,postoji i službena glasnogovornica- to će netko drugi odlučiti, ali sve će biti u redu- umiruje nas Mrvica s kojim smo krenuli u šetnju trajektnom lukom nastavljajući neslužbeni razgovor s ovom “hodajućom enciklopedijom”. Jedno je sigurno, nijedan automat ne može zamijeniti ljudskost i simpatije kakve je Ante Mrvica probudio u svima nama.

Mirovinu će provesti i u rodnom Žirju gdje će loviti lignje,posvetiti se obitelji i prijateljima. Mi mu želimo sreću, a informacije će se valjda, već nekako naći.