Prema prognozama Državnog zavoda za statistiku očekuje se daljnji rast cijena poljoprivrednih proizvoda. U ovoj godini u odnosu na lani žitarice su skuplje za više od 50 posto, povrće za 18 posto, krumpir gotovo 40 posto, jaja više od 40 posto te mlijeko 20 posto, piše HRT.
Kada je riječ o ulaznim troškovima u poljoprivrednoj proizvodnji u odnosu na prethodnu očekuje se porast za gotovo 45 posto. Sve to i te kako utječe na cijene koje nas čekaju u trgovinama.
Cijene su sve veće, a košarice sve praznije - svaka se kuna broji. Rekordna inflacija uvela nas je u vrijeme skupe hrane. Prosječno će kućanstvo uz takve cijene teško izdržati jer se četvrtina troškova odnosi samo na hranu.
'Kako padaju prihodi kućanstva, tako raste udio troška hrane u mjesečnoj potrošnji. Pa je tako kod kućanstava s nižim prihodima udio troška hrane mjesečno preko 40, pa i preko 50 posto', ističe Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih sindikata Hrvatske.
Mali trgovci objašnjavaju da je rast cijena posljedica rasta proizvođačkih cijena, a ne marži.
'Naše su marže jednake zadnjih godinu dana, na nekim proizvodima čak i manje. Imamo dio proizvoda koje moramo prodavati i po zadanim maržama sukladno s odlukom mjerama Vlade, to znači od 1 do 5 %', kaže Mirko Budimir, dopredsjednik HUP-ove Udruge trgovine.
S druge strane, mali proizvođači mliječnih proizvoda zbrajaju svoje troškove.
'Struja je otišla 300 posto, smjesa je otišla negdje i 100 posto. A da ne pričamo pojedinačno dizel, pa svi veterinarski troškovi, lijekovi. Sve što se tiče uzdržavanja farme i održavanja proizvodnje', kaže mljekar Stjepan Bistrović iz Gornjeg Vratnog.
Božić je pred vratima. Građani kažu - cijene neće gledati i ove godine će si priuštiti bogat stol. Prema prvim procjenama, blagdanska košarica iznosit će 1300 kuna. Iako građani neće štedjeti na hrani, s ostalim će proizvodima biti oprezni.
'Dekoracije, ukrasi, neprehrambeni artikli, možda tekstil i sve - pretpostavljamo da će u tom segmentu biti nešto manja potrošnja, a da će potrošački stol i trpeza ostati kakva je bila i prošle godine', kaže član Uprave Konzuma Tomislav Kramarić.
No, kakav god bio blagdanski stol, mnogi će svaku kunu dva puta okrenuti prije nego što je potroše.