Jedan od najzanimljivijih gradskih kotareva u Splitu su svakako Plokite. Osim što su komunalno potpuno opremljene – tu su, uz zgradu Osnovne škole, još i ambulanta, pošta, banka, kozmetički salon, mesnice, peškarija, pekarnice.., te ponajviše ono po čemu su najpoznatiji – tržnica zvana 'Pazarić', koji svakodnevno posjećuje stotine ljudi. I na kojem se okreće dosta novaca, a prije krize s koronavirusom i Covidom-19, 'Pazarić' su svakodnevno posjećivale tisuće ljudi. Da ne govorimo subotom, kad je sve 'gorilo' od gužve, kupaca i prodavača. Iako istine radi, kažimo da je sve više ljudi i sada na 'Pazariću'. Kao u dobra, stara vremena…
Nedavno je nažalost, prvi put u povijesti ovoga kvarta ovdje nešto i doslovno zapaljeno. Naime, dok u drugim kvartovima znaju već mjesecima gorjeti plastični konktejneri, pa čak i smeće u metalnim, ovdje je prvi put tijekom noći zapaljen te potpuno izgorio tek postavljeni 'Zeleni otok', kojeg je svojim sredstvima sam uredio Gradski kotar Plokite. Na (ne)djelu su bili huligani koji su očito tražili način kojim bi sebi učinili zanimljivije noći u jeku zatvaranja klubova i kafića. Što ih, dakako, ne opravdava.
O svemu tome porazgovarali smo s Denisom Pejkovićem, članom Vijeća Gradskog kotara Plokite, inače splitskim učiteljem koji radi u OŠ Žrnovnica i OŠ Stobreč. Denis je jednom vrijeme bio i zamjenik predsjednika GK Plokite, a sada je član kotarskog Vijeća. Član je HDZ-a, stranke koja je u GK Plokite u koaliciji s Mostom, i gdje ove dvije stramke dobro surađuju na dobrobiti stanovnika. No, o politici s Denisom Pejkovićem nismo pričali, nego o otvorenim stvarima koje treba riješiti u ovome kvartu,
Prije svega, tu je prometna problematika.
– Gledajte, ovdje u Vinkovačkoj ulici na djelu je prometni kolaps. A Vinkovačka ulica je žila kucavica Plokita. Zamislite koji je ovdje veliki promet, u studenome se naveliko prodaje cvijeća, u prosincu uoči Božića, veliki je promet bio i sada, uoči Uskrsa. No, činjenica je da se tržnici ne može normalno pristupiti od parkiranih auta. Još je veći apsurd da se u pješačka zonu uspiju probiti pojedina vozila. A se je to opasno i za djecu iz obližnje škole.
Sada nastave nema, ali učenici su dosada preko odmora išli na marendu, glavinjajući ovuda bezglavo, i pravo je čudo da ih dostavna vozila i dostavni kamioni dosad nisu udarili, ozlijedili ili, ne daj Bože, usmrtili.
Naime, kamioni idu u rikverc, a stupiće smo tek postavili, te obnovili pristupnu rampu, koja bi svaki dan trebala proraditi.
Koncesionar Hippos je odgovoran
Pa tko je, po Vama, kriv za takav nered na Pazariću?
– Najodgovornija je tvrtka Tržnice Hippos d.o.o., koja je koncesionar splitskih Pazara i Peškarije Mi smo u kontaktu s Hipposom, oni uvijek stavljaju stupić kad je vrijeme dostave, ali se usprkos tome uvijek nađe neko auto unutar pješačke zone, što je totalno nebuloza.
Pa, za red oko tržnice je zaduženo Prometno redarstvo?
Ono što je meni nepojmnjivo je da je Hippos odgovoran za red na tržnici. Trenutno imaju tri čovjeka na Pazariću koji paze na red... Ja bih prije rekao na nered, jer iako imaju svoje ljude, tu reda nema.
Što je sporno osim rampe i stupića?
– Gledajte, ja znam da naš čovjek želi imati što veći banak i što veći prostor. Međutim, pojedinci dodijeljeni štekat još i prošire, a onda nitko na to ne reagira. Ponajprije Hippos, iako bi kao koncesionar to trebao. Koncesionara, međutim, nije briga. Vjeojatno će Hippos i nastaviti upravljati tržnicama, takav je odnos snaga, sigurno će dobiti novu koncesiju na deset godina, ali mi tražimo njihovo ulaganje.
U odnosu na što smo tražili, pokrpali su koju rupu, popravili koji stupić i rampu, i to je sve. A na samom pazariću ima rupa, ima svega. Činjenica je da oni u Hyposu imaju bruto promet 17 milijuna kuna, i kad sve podmire i oporezuju, ostane im tri milijuna kuna, čak i više. A ništa nisu ulagali na tržnice.
Ukazujete i na prometnu problematiku…
– Što se tiče ulica ovdje, glavna je Vinkovačka, a sve okolne slijevaju se u nju. Moja Iločka ulica je slijepa ulica, iz nje ne možete izaći nigdje nego kroz Vinkovačku. Jedina stvar je što bi se moglo izaći na Velelebitsku, ali smo mi iz gradskog kotara tu stavili stupiće, što je dobra stvar, inače su bili kombiji na kantunu.
Koliko puta sam upozoravao Prometnu policiju da su parkirani kombiji, ali to njima ništa nije sporno. Zato sada kad izlaze iz Iločke u Vinkovačku, svako malo je tu sudar. SLavonska, Požeška ulica su također uokolo, a sve dolaze u Vinkovačku, koja je aorta cijeloga kotara.
Bez parkirališnih mjesta u Velebitskoj
Gledajte, Velebitska sa strane Kmana, s kojim graničimo, ima parkirališna mjesta, mi nemamo. Kako mogu s jedne strane ulice biti parkirališna mjesta, a s druge ih ne izgraditi? Nemamo ni u Bušićevoj parking, a kod plave zgrade parkiraju na zelenoj površini, čitavom Dubrovačkom nemamo parkinga, Velebitska nema, nema ni Vukovarska.
Različita ja popunjenost parkirališta i u Vinkovačkoj, nedaleko 'Pazarića'…
– Vidjeli ste danas, ovdje na parkinzima u Vinkovačkoj ima još mjesta, inače je sve popunjeno. Kad nije vikend, ovdje je poluprazno. Sad, po pitanju parkilišta, i na Plokitama ih nedostaje kao i svugdje u Splitu. Mi u nikakvim planovima nismo za garaže, ni podzemne ni montažne. Bili smo u nekim razgovorima sa šefovima iz komunale Grada Splita, ali ostalo je samo na razgovorima.
Ipak, dugoročno je ovdje nužno srediti problem parkirališta?
– Da, kao u čitavom Splitu. Ali, ova tržnica, 'Pazarić' je dobio još veći prioritet, jer za razliku od Glavne tržnice u centru Grada, gdje nemate gdje parkirati, ovdje se to može srediti. Ljeti da ne govorim, još kad se uzmu cijene parkinga na Rivi, ma tko će onda ići kupovati na glavni Pazar? Zato mislim da je 'Pazarić' posta tržnice broj jedan u Splitu, a nema takvu potporu od Grada Splita.
Ipak, jedan 'Zeleni otok' je zapaljen?
– Žao mi je zbog toga, jer je bio savršen. Uložili smo kotarska sredstva u te zelene otoke, iako su se neki stanovnici žalili da im time smanjujemo broj parkirnih mjesta, ali njih ovdje u Vinkovačkoj dobar dio tjedna ima dovoljno. Iako ih generalno fali, naročito u drugim, okolnim ulicama.
Onda su neki huligani zapalili novi zeleni otok, dakako, pod okriljem noći i mraka, da ne budu otkriveni., a takvih situacija u ovom kvartu dosad nismo imali.
Teško vozilima Hitne, vatrogasaca, Čistoće...
Iako, treba kazati da u obližnjoj IIočkoj ulici zbog krize s Covidom-19 ljudi manje parkiraju, ima više slobodnih parkirnih mjesta i kamioni Čistoće lakše pristupaju. Za se da su se iz Iločke znali puno puta vratiti, jer se jednostavno zbog parkiranih auta isu mogli pokupiti smeće.
No, pitam se što bi moglo biti u slučaju požara? Zato sam inzistirao da se naprave vatrogasni prilazi. Vrlo je teško pristupiti i vozilima Hitne pomoći. Kad je nedavno bio slučaj s pomahnitalom psihičkom bolesnicom, došla su i vozila Saniteta, vatrogasci sa svojim vozilima, na kraju su upali pripadnici Specijalne jedinice policije.
Ipak, ima još problema s prometom Plokitama?
– Da , sada je još gužva je kod Inive benzinske crpke u Vinkovačkoj, naročito jer se sređuje crpka na Pojišanu. Radi se i trafo stanica, tu je i HT, sve prometuje tom 'nesretnom' Vinkovačkom ulicom. Ali, ponavljam, Grad je morao voditi računa o tome. Jer, 'Pazarić' je, ponavljam, postao pazar broj jedan u Gradu Splitu, tu bi grad morao nešto napraviti po tom pitanju.
Denis Pejković, s kojim smo obišli cijele Plokite, ukazao je na još nekoliko stvari…
– Mi smo prije dvije godine, uz donaciju tvrtke 'Škare' posadili masline poviše košarkaškog igralište koje se nalazi uz zgradu Osnovne škole, i to je u deset dana sve polomljeno! O tome se pisalo u medijima, ali ništa više nije učinjeno, počinitelji nisu otkriveni.
Nedavno smo uz pomoć Grada Splita, nakon dvije godine napora, obnovili košarkaško igralište , i zaista je divno.
– Ali, sad me strah da i to netko ne uništi… Odmah na susjednom igralištu, održat će se tradicionalni malonogometni turnir 'Damir Ivančić Pucko', one je nedavno odgođen za rujan, radi ove krize s koronavirusom.
Hoćemo prostore za pse
Mislim da je ovaj kotar komunalno dobro opremljen, ali je nužno srediti te neke prometne stvari. Odgovornost možda leži na prethodnim saz ivima gradskih uprava, ali bi i sadašnja gradska uprava trebala neke stvari bolje riješiti. Ponavljam, tu prije svega mislim na prometnu regulaciju kroz kotar, ali i srediti stanje na 'Pazariću', koji je postao tržnica broj jedan u Splitu.
Za kraj, Denis Pejković se dotaknuo i kućnih ljubimaca:
– Trebao bi nam i prostor za istračavanje pasa. Skroz gore u kantunu kotara postoje određene čak dvije lokacije, jedna preko puta trafo stanice, i drugsa odmah do trafostanice. Ali, to je skroz neprimjereno, ti prostori uopće nisu ograđeni, a ljudima su stavljeni ispod prozora kod zgrada. Bilo je tu gađanja i bocama na pse. Puno kvartova ima svoje prostore za istrčavanje pasa, a mi ih nemamo – za kraj će Denis Pejković.