Kandidat koalicije SDP – Možemo! - Direkt za gradonačelnika Splita Davor Matijević obratio se tvrtki Violeta zatraživši objašnjenje za ogroman nesrazmjer cijena njihovih identičnih proizvoda u Hrvatskoj i BiH, pri čemu su cijene za hrvatsko tržište za pojedine proizvode i do 100 posto veće, i to ne u različitim trgovinama, nego u istim trgovačkim lancima.
„Je li točno da vi, kao proizvođač, trgovcima u Hrvatskoj naplaćujete više nego onima u BiH?“, pitao je Matijević te tvrtku Violeta zamolio za odgovor na tri konkretna pitanja:
1. Kolike su vaše otkupne cijene (ex-factory) za trgovačke lance u BiH, a kolike u Hrvatskoj?
2. Kako objašnjavate razliku u maloprodajnim cijenama, ako je distributer isti?
3. Smatrate li da je fer prema hrvatskim potrošačima da za iste proizvode plaćaju više nego kupci u susjednim zemljama?
Iz uprave tvrtke vrlo brzo je stigao odgovor:
- Različite porezne i regulatorne obveze - na tržištu gdje su naši proizvodi skuplji, PDV je za +47% viši u odnosu na BiH na većini ovih kategorija, što direktno utječe na cijenu.
- Troškovi rada - najznačajniji trošak rada u poslovanju su plaće radnika, gdje je prosječna plaća konkretno za 89% veća u Hrvatskoj, nego li u BiH, što dodatno utječe na operativne troškove.
- Distribucija i logistika - kako su prikazani artikli proizvedeni u BiH, troškovi uvoza, skladištenja i distribucije variraju od zemlje do zemlje, ovisno od lokalnih ekonomskih propisa. Samo su troškovi energije u HR veći za +175% u odnosu na BiH, dok su troškovi transporta do glavnih gradova (gdje se nalazi većina skladišta trgovaca) veći za čak 122%.
Matijević nije bio zadovoljan odgovorom pa je tvrtki Violeta uputio otvoreno pismo s konkretnim brojkama i podacima. Prenosimo ga u cijelosti:
„Poštovani,
Zahvaljujem na vašem odgovoru. Cijenim otvorenu komunikaciju jer vjerujem da je transparentnost ključ za pravednije cijene naših sugrađana. Međutim, vaš odgovor sadrži makroekonomske podatke koji samo djelomično objašnjavaju razliku u cijenama, dok izostaju konkretni podaci o vašoj cjenovnoj politici.
Stoga vas još jednom pozivam na potpuno transparentan odgovor, kako bi hrvatski građani razumjeli zašto iste proizvode plaćaju znatno više nego kupci u Bosni i Hercegovini.
1️. Troškovi radne snage i energije
Prema javno dostupnim informacijama, većina vaših proizvoda koji se prodaju u Hrvatskoj dolazi iz vaše tvornice u Bosni i Hercegovini. Stoga, troškovi radne snage i energije u Hrvatskoj ne mogu biti relevantan faktor u formiranju cijena. Ako troškovi radne snage i energije utječu na cijene, kako onda Beiersdorf, njemački proizvođač NIVEA proizvoda, uspijeva prodavati proizvode u Hrvatskoj skuplje nego u Njemačkoj, gdje su plaće, energija i kupovna moć značajno viši? Ne brinite, i njima ćemo se obratiti.
Činjenice:
PDV u Hrvatskoj jest viši nego u BiH (25% vs. 17%), ali to je razlika od 8 postotnih poena, dok su cijene u Hrvatskoj često više 30-50%, a neke i 100%.
Pelene u Hrvatskoj imaju nižu stopu PDV-a (13%) nego u BiH (17%), a uskoro će i toaletni papir biti snižen na 13%. Ova razlika u porezima ne može opravdati ovakvu razliku u cijenama.
2️. Udaljenost i transport – ne mogu biti ključni razlog
Kažete da su troškovi transporta i distribucije viši. Međutim:
Tvornica u Grudama, BiH, nalazi se:
19 km od granice s Hrvatskom
100 km od Splita
165 km od Sarajeva
Tvornica u Hrvatskoj (Sveti Ivan Zelina – toaletni papir i papirnati ručnici) nalazi se:
35 km od Zagreba
Transport i distribucija ne mogu biti odlučujući faktor kada je udaljenost do brojnih hrvatskih trgovačkih lanaca i distribucijskih centara manja ili ista kao do bosanskohercegovačkih. Također, Hrvatska je dio EU, što znači lakši i jeftiniji uvoz u EU nego u BiH.
3. Tražimo konkretne podatke – EX-FACTORY CIJENE
Ponovno vas pitam, možete li kao zagovornik transparentnosti u ovoj iznimno važnoj situaciji, javno objaviti ex-factory cijene za 20 najprodavanijih Violeta proizvoda, s kojima idete prema trgovačkim lancima u Bosni i Hercegovini, a s kojima prema trgovačkim lancima u Hrvatskoj?
Ovo je ključan podatak koji bi konačno objasnio gdje nastaje razlika u cijeni – kod proizvođača, distributera ili trgovaca.
Borba za pravedne cijene se nastavlja
Kao što sam i ranije najavio, transparentnost ćemo tražiti ne samo od proizvođača, nego i od trgovačkih lanaca i distributera. Također, od države ćemo tražiti mjere koje će spriječiti neopravdane cjenovne razlike i omogućiti pošten tretman hrvatskih potrošača.
Zahvaljujem na dosadašnjoj komunikaciji i očekujem konkretan odgovor ovaj put."