Oslikavanje jugoistočne strane splitske katedrale u srijedu naišlo je na podijeljene reakcije građana. Dok su neki, nezainteresirani za motiv počinitelja, ovo djelo osudili kao kulturocid i devastaciju jednog od najvećih simbola Splita, drugi su zastali i zapitali se što je nepoznati počinitelj svojim djelom želio poručiti. Isto se ponovilo i u četvrtak kad se na zaštitnoj šperploči pojavila nova 'kreacija'.
Na negativne reakcije građana reagirao je pismom splitski akademski slikar Ivan Svaguša. Smatra da se ovaj vid izražavanja ne bi trebao nazivati vandalizmom ili kulturocidom, a evo i zašto:
- Jučer ljudi ujedinjeni i plaču, puni nježnih emocija, već sutra bi nekog rastrgali. A sve zato jer se ne razmišlja svojon glavom i jer se reagira po tuđem očekivanju. Uvik isto. Mislija san uopće ne reagirat na ovo, al vidin da se radi drama oko plave boje na zidu pa mi nekako i likovna struka i edukatorska djelatnost nalažu da nešto kažen u vezi ovoga..pogotovo kad vidin neuke i hejterske komentare ljudi i naslove novinskih članaka di se besmisleno upotrebljavaju termini i rečenice tipa : kulturocid, vandalizam, devastacija, išarali, napad na Sv.Duju itd...
Piše da je cili Split zgrožen? Pa ja uopće nisan, a vidin da ima još nešto ljudi koji nisu. Al me zgrožavaju druge stvari... Jučer mi je prijatelj javija da je vidija vijest na nekom portalu i da baš bacin oko šta je to. I ja otiša vidit. Čisto iz likovne, slikarske struke...meni je rad baš dobar. Kompozicija je odlična, izbor boje je dobar, plava za sjenu je po klasičnim slikarskim načelima. Bilježenje sjene. Meni je to lip i dekorativan mural koji se dobro uklopija u prostor i ambijent. I ne bi ga ni skida. Ne slažen se da je to ikakav vanadalizam i devastacija već kreacija nekog živog u živom prostoru koji je za ljude. S tematske strane, rad je potpuno benigan, likovno stručan, ne vriđa nikoga, ne obraća se nikom s političkom namjerom, al čim je u javnom prostoru, on je političan. Meni nije izgledalo da je oslikano uljanom bojom nego zidnim akrilom. Možda se varam. Al ne vidin da je neko išara zid, vidin da ga je oslika poprilično svjesno prostora i ambijenta. Na kraju krajeva, ako se i ne sviđa ljudima, a i ne mora naravno, to je samo plava boja na zidu. Nije niko odvalija kamen, ni srušija zid, ni probušija zid, ni ozljedija ikog, ni ubija ikog, a svakako to nije napravija za osobnu komercijalnu isplativost. Boja se može skinit, a da taj kamen ostane upravo taj kamen, čak se ni tekstura neće prominit. Možemo mi sad spominjat, ka šta se spominje, spomenik nulte kategorije, crkva, rimska palača stara preko tisućisedamsto godina... Ok, al koliko ja znan crkva je u mauzoleju napravljena tek u 7. stoljeću, a zvonik u 13. stoljeću. I to u staroj Dioklecijanovoj palači. I prije na to možemo gledat ka na vandalizam, jer šteta je nepopravljiva za tu staru rimsku palaču. Ili ćemo pisat neku peticiju da se vrati sve kako je bilo u vrime Rima, a?
A ni Dioklecijanova palača nije tu od početka vremena. Prije nego je sagrađena tu je isto bilo neko naselje, bili su ljudi, životinje, biljke i jedan prostor koji se nepovratno prominija. Oćemo pisat neku peticiju i za to da se vrati sve ka šta je i bilo u stara dobra vrimena? Jel to ikakva devastacija ili kulturocid? Također, tu plalaču nisu radili dobro plaćeni bauštelci nego robovi. Lipo, a? Bitno da je plava boja na kamenu problem svjetskih razmjera.
Kad su Pavo Dulčić i njegova ekipa obojali Peristil u Crveno 1968. godine, to je izazvalo takvu dramu da su ih neki ljudi tili polit benzinon i zapalit. Kasnije se taj proslavljeni rad suvremene umjetnosti vidi ka jedan od naših najvažnijih, pa i u svjetskim razmjerima. Danas puno dokumentacije ponosno stoji na zidovima Galerije Umjetnina Split, di se o njemu ponosno i sigurno priča jer se nije dogodija sad pa se, bože moj, neće reć da je vandalizam. Jer neko drugi je već reka da je to dobro. Da se danas dogodija Crveni Peristil, opet bi rulja bijesno lajala na autore. Ne uspoređujen ova dva rada, stvar je i vremena i konteksta, al poanta je da je nešto dobro ili loše samo zato jer nan je to neki autoritet reka. Ne preispitivat autoritet je smrt društvenog čovika i društva ko takvog jer neće napredovat ni u duhu ni civilizacijski.
Stvarno mi je smišna alarmantnost koja se podigla oko ovoga, još ni manje ni više Radoslav Bužančić spominje da su autori murala neprijatelji splitske, hrvatske i svjetske kulture?!! Valjda lik nema ogledalo pa nije vidija da je to prije on sam, jer šta dopušta inače... A od ovih pustih građansko/vizualnih moralista niko ne spominje da su nam na osnovim školama, umisto ranijih kreativnih šarenih murala sad, konkretno na osnovnoj školi na Plokite, tekstovi i slike di možemo vidit tenkove i vojsku u ratu, ratne pisme, spomenare na smrt dragovoljcima. Skidan kapu svin borcima Domovinskog rata i ovo o čemu pišen nipošto nema nikakve veze s tin, niti ikakvin diskreditiranjen njihovih zasluga, al ovo su osnovne škole di dica idu svaki dan, ej!! Zid u Vukovarskoj ulici di su prije bile slikarije od dice iz vrtića i jedan graffiti art, kolege koji je radija s udrugom Most koji je glasija : „nasilje nije kul“, sad su tu isto murali koji slave rat!! Jer valjda sad nasilje JE kul. Niko nije pisa o tome niti se šokira. Često jer se boje osude svoje okoline. Al bitno da se pametne i moralne glave šokiraju zbog plave slikarije ograde i cvića koje baca sjena. Znate li da je prvo slikarstvo nastalo na kamenu? U pećinama? Je, je. I od tud i naziv graffiti. Sve se može nać u knjižnicama ili izguglat. Mislite li da bi tribali za to neku peticiju napravit da se ti slikarski radovi obrišu jer ti su ljudi „vandalizirali“ i iznepoštivali kamen od majke prirode koji je tu bija prije njih.
Plalača i grad doživljavaju svakakva sranja, al možda niko, a pogotovo Bužančić i naše pametne gradske glave, ne bi ništa ni reagirali da je taj koji je oslika mural s bojon i kiston, jednostavno otvorija tu kafić il restoran il mjenjačnicu?
Svakako, nek hejteri hejtaju, nek glave kojima se ne misli ne misle, oni kojima se da služit starin ili novin dogmama nek služe, a oni kojima se misli nek misle. Klasne su razlike sve veće i postoji puno zakona, uglednih lopova, profitera, itd...na koje bi se tribali zgražat i bunit.
Ja svakako podržavan autora/autoricu ili autore murala. Nadan se da ih neće uvatit jer po meni, nemaju ni zašto. Možda zato jer su uzeli slobodu za likovnu kreaciju običnom bojom ili zato jer nisu nikome tutnili lovu u džep? - napisao je splitski umjetnik.