DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Štorije
  • Vijesti
    • Svijet
    • Hrvatska
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Ulicama moga grada
    • Životinjski kutak
    • Fotografi Dalmacije
    • Vijađ
    • Agronomija, stočarstvo i ribolov
    • Dvi-tri riči
    • Dalmacija Danas LIVE
    • #TvojeMisto
    • UNIST
  • Kolumne
    • DARIJA BUJAS
    • GORAN PELAIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • LUKA KANAET - Sličice Pričaju
    • MARIJA BOBAN
    • MARKO HERMAN
    • MLADEN SMOLJANOVIĆ
    • VEDRANA ILIĆ
    • ŽANA PAVLOVIĆ
    • ŽELJAN RAKELA
    • ŽELJKA ROJE
Facebook Instagram YouTube WhatsApp
Aktualno
  • "Sad vi recite, je li ovo normalno?" Splićanka pošla s teško bolesnom majkom u KBC Split upisati je na pregled: "Sljedeći put nema druge nego spavati pred ulazom"
  • [INTERVJU] KRISTINA VIDAN: "Puljak je krenuo u svoj mesijanski uzlet koji mu je omogućio - HDZ! Đogaš nema šanse"
  • ŠTO JE "PJESNIK" HTIO REĆI? "Bijesni" Lamborghini plijenio poglede Splićana, ovakav natpis na autu još niste vidjeli
  • DETALJNA ANALIZA 1. KRUGA IZBORA U SPLITU Gdje su pojedini kandidati najbolje prošli, a gdje najlošije? Puljak nije osvojio samo "zapad"...
  • Puno puta je bivša predsjednica imala prilike razgovarati s Putinom: "Ni u jednom trenutku nije pokazao nepoštivnaje niti prema meni kao predsjednici niti kao prema ženi"
  • 'DANI NOSTALGIJE' Bogat kulturni, vjerski i zabavni program u Kaštelima: proslavljen blagdan sv. Petra, zaštitnika župe u Novom
  • Trener 'Bilih': "Jako zanimljiva utakmica. Svi igrači su dobili priliku, teško je u ovom trenutku očekivati da igraju po 90 minuta"
  • Sve veći redovi za testiranje na COVID, splitska infektologinja: "Nasreću, većina njih ima blaže simptome"
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp Twitter
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    1. Split
    2. Obala
    3. Zagora
    4. Otoci
    5. Marjan
    6. Štorije
    7. Sve

    Sve veći redovi za testiranje na COVID, splitska infektologinja: "Nasreću, većina njih ima blaže simptome"

    Srijeda, 29.06.2022, 23:12

    Vrućina udrila u glavu ili je nešto drugo u pitanju?! Potez ovog vozača sve je iznenadio, ali navikli smo mi...

    Srijeda, 29.06.2022, 22:54

    "Radnici Brodosplita mogu biti sigurni da će dobiti svoje plaće"

    Srijeda, 29.06.2022, 22:34

    VIŠE NISMO "AFRIKA" Ogroman dio Splita kratko ostao bez "letrike", evo što su iz HEP-a kazali za Dalmaciju Danas

    Srijeda, 29.06.2022, 21:33

    Projekt „Jubav“ u punom smislu riječi živio je u nedjelju u klaustru Franjevačkog samostana na Skalicama u Omišu: čarobna omiška večer u čast pjesnika Drage Ivaniševića

    Srijeda, 29.06.2022, 21:41

    Sutra će dio Kaštela, navečer i cijela Žrnovnica ostati bez vode: "Osigurajte potrebne zalihe"

    Srijeda, 29.06.2022, 18:48

    ZBOGOM MUKAMA Čiovski most konačno otvoren za promet vozilima!

    Srijeda, 29.06.2022, 18:48

    PREDSTAVLJEN PROGRAM Očekuje nas bogato Kaštelansko kulturno ljeto. Donosimo detalje

    Srijeda, 29.06.2022, 18:10

    NOĆNO KUPANJE U SINJU Bulj održao obećanje: Večeras se otvara Gradski bazen

    Srijeda, 29.06.2022, 16:19

    Miro Bulj ogorčen na poskupljenje struje za 500 posto: "Građani neće ispaštati zbog Plenkovićeve netrpeljivosti prema meni!"

    Srijeda, 29.06.2022, 13:14

    Sinj: Zbog radova na kanalizacijskom kolektoru očekuje se otežan promet

    Srijeda, 29.06.2022, 9:15

    VELIKI PLANOVI U ZAGORI Ove vijesti obradovat će sve stanovnike! Bulj: "Ne pamtim kad se više djece upisalo u vrtiće, a bit će novi u Brnazama, Glavicama i Karakašici"

    Utorak, 28.06.2022, 17:14

    Ivana Marković nakon pada Cessne: "Prepušteni smo sami sebi, zato i znamo brzo reagirati"

    Srijeda, 29.06.2022, 19:59

    Blato: Održana promocija knjige "Nešto drugo" spisateljice Nastje Kulović

    Srijeda, 29.06.2022, 11:09

    Zašto je vraćen helikopter koji je letio za Brač, prema mjestu nesreće?

    Srijeda, 29.06.2022, 8:16

    Izbio požar na Hvaru, prošle noći ga gasilo 30 vatrogasca svih hvarskih društava

    Srijeda, 29.06.2022, 8:01

    SLUČAJ JE ZGROZIO CIJELI SPLIT Srđan Marinić: "Ja kriv za konje? Ja kriv za videonadzor?"

    Četvrtak, 9.06.2022, 13:44

    SPLITSKI HDZ-ovac O UGINULIM KONJIMA: Prisiljeni smo gledali ove tužne scene. Srećom, još samo mjesec dana

    Srijeda, 8.06.2022, 16:19

    UGINULA TRI KONJA Ravnatelj ZOO-a: "Ovo je stvarno strašno, nikad nismo imali ekscesa! Pojačat ćemo nadzor"

    Nedjelja, 5.06.2022, 13:15

    POLICIJA O MRTVIM KONJIMA NA MARJANU U tijeku su izvidi, točan uzrok smrti utvrdit će Veterinarski institut

    Nedjelja, 5.06.2022, 10:44

    [INTERVJU] Strastveni sakupljač nogometnih dresova i sličica te humanitarac velikog srca, Luka Kanaet, novi je kolumnist Dalmacije Danas

    Srijeda, 1.06.2022, 0:50

    MATEO DODOJA ODUŠEVIO JE SVE SVOJIM DUHOM "Bilo bi jako lijepo kada bi HZZO osigurao što više ovakvih uređaja"

    Četvrtak, 26.05.2022, 1:36

    STOBREČKA STRELJANA OBEĆANJA Osobe s invaliditetom u kolicima pucaju na živce, a radije bi na paraolimpijadu 2024. godine

    Četvrtak, 26.05.2022, 1:19

    SPLITSKA KONOBARICA KOJU ČITA CIJELA REGIJA Kata Mijić simbol je Žbirca, izdala je 230 ljubavnih romana: "Meni je zanimanje konobara san od djetinjstva, kao i pisanje"

    Subota, 21.05.2022, 0:51

    Sve veći redovi za testiranje na COVID, splitska infektologinja: "Nasreću, većina njih ima blaže simptome"

    Srijeda, 29.06.2022, 23:12

    Vrućina udrila u glavu ili je nešto drugo u pitanju?! Potez ovog vozača sve je iznenadio, ali navikli smo mi...

    Srijeda, 29.06.2022, 22:54

    "Radnici Brodosplita mogu biti sigurni da će dobiti svoje plaće"

    Srijeda, 29.06.2022, 22:34

    Projekt „Jubav“ u punom smislu riječi živio je u nedjelju u klaustru Franjevačkog samostana na Skalicama u Omišu: čarobna omiška večer u čast pjesnika Drage Ivaniševića

    Srijeda, 29.06.2022, 21:41
  • Vijesti
    • Svijet
    • Hrvatska
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Ulicama moga grada
    • Životinjski kutak
    • Fotografi Dalmacije
    • Vijađ
    • Agronomija, stočarstvo i ribolov
    • Dvi-tri riči
    • Dalmacija Danas LIVE
    • #TvojeMisto
    • UNIST
  • Kolumne
    • DARIJA BUJAS
    • GORAN PELAIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • LUKA KANAET - Sličice Pričaju
    • MARIJA BOBAN
    • MARKO HERMAN
    • MLADEN SMOLJANOVIĆ
    • VEDRANA ILIĆ
    • ŽANA PAVLOVIĆ
    • ŽELJAN RAKELA
    • ŽELJKA ROJE
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS

PRIJE 51 GODINU: Dubrovački tramvaj iskočio iz tračnica, poginuo jedan putnik

Autor DOMINIK TOMAŠEVIĆ / Foto: LiberoportalNedjelja, 7.03.2021, 1:43
Share
Facebook Twitter E-mail adresa Telegram WhatsApp

Gradnjom uskotračne pruge Brod - Bosanski Brod - Doboj - Sarajevo - Metković, te pruge Gabela - Zelenika (s odvojkom prema Dubrovniku), Dubrovnik je dobio na značaju u tadašnjoj Austro-Ugarskoj. Izgradnja pruge je potaknula  i ideju o povezivanju Gruža i Pila, s obzirom da je Gruž u to vrijeme bio luka ali i periferija grada.

Prva pretpostavka za ostvarenje ove ideje bila je izgradnja i početak rada elektrane u Dubrovniku 1. lipnja 1901 godine. Već 1905. je osnovan Odbor za gradnju električnog tramvaja. Gradnja je napravljena (za to vrijeme) u rekordnom roku od 48 radnih dana. Širina kolosijeka bila je 760 mm.

Od tvrtke "Grazer Wagonen und Maschinenfabrik" iz Graza nabavljeno je pet motornih kola (označenih brojevima od 1 do 5), tri zatvorene prikolice (označene brojevima 21, 22 i 23) te kolni ormar i kolni slog.

Promet je pušten u pogon 22. prosinca 1910. Postojale su dvije tramvajske linije: od Pila do kolodvora (željezničke stanice) te od Pila do Lapada. U motorna kola putnici su ulazili na stražnjoj, a izlazili na prednjoj platformi, dok su u prikolicu   ulazili sa svih strana. Uoči Prvog svjetskog rata postojala je zamisao da se pruga produži od Pila do Ploča. Bila su osigurana i znatna sredstva za to, međutim, ta zamisao nikada nije realizirana.

Zanimljivosti vezane za dubrovački tramvaj su da je od samog početka prometovanja postojao je i vagon za poštu, a mogle su se naručiti i posebne tramvajske vožnje izvan voznog reda.

Dubrovački tramvaj punih je 60 godina vozio gradskim ulicama (1910.-1970.). Ovom tramvaju  je stoga posvećeno posebno poglavlje knjige "Dubrovački spomenar" Vedrana Benića.

Iz poglavlja "Zabranjeno na dvor se naginjati" prenosimo ulomak koji svjedoči da se 1913. razmišljalo o tramvaju sve do sv. Jakova, a pravilnik iz 1918. godine svjedoči da se tramvaj mogao naručiti poput taksija.

"U godinama pred Prvi svjetski rat javila se inicijativa da se tramvajska pruga s Pila produži dalje iza Grada, prema Pločama: ELEKTRIČNI TRAMVAJ DO CESTE 'SV.JAKOBA'. Na poticao zauzetnoga g. kap. Boža vit. Banca, da bi se opseg električnog tramvaja produžio s Pila putem iza grada, na Ploče do raskršća ceste, koja vodi u 'Sv.Jakob', sastala se ovih dana nekolicina požrtvovnih gragjana, da se sporazume i stave na posao, da se preliminarne radnje što brže izvedu, uz postignuće koncesije.

U tu svrhu već je sakupljena prilična svota. Električni tramvaj znatno bi doprinio unapregjenju predjela Ploča, gdje je i sada dosta novih kuća i palača, hôtel Odak, zapovjedništvo 16. vojnog zbora i ost., a kad bi bio električni tramvaj tad bi se i mnogi drugi odlučili, da grade kuće po Pločama i na onom krasnom položaju predjela 'Sv.Jakoba'. Kao što je poznato, ideja o tramvaju na Pločama nije nikada ostvarena.

Odmah od početka prometovanja, dubrovački je tramvaj imao i vagon za poštu. Svjedoči o tome dio izvješća u lokalnom tisku sa svečanosti početka rada Dubrovačke električne željeznice 22. prosinca 1910: 'Razvije se živahan razgovor, razgledavanje remise i vagona, pak smo razgledali i vagon za ć. k. poštansku službu, koji je sasvim dobro i najsolidnije sagragjen, sve zgodno i praktično udešeno, sa čvrstim zatvorima, te je u njemu pošta sigurna od svega, da sigurnija ne može biti.'

Oglas iz 1918. godine, koji je uprava Dubrovačke električne željeznice bila prisiljena objaviti u tisku, kako bi objasnila da je poskupljenje tramvajskoga prijevoza rezultat "prećeranih zahtjeva električne centrale u Gružu i povišenja cijene struje na 100% koji bi smo imali plaćati od 1. Januara 1918.", u dijelu o prijevozu prtljage svjedoči o da su poštanska kola zaista prometovala dubrovačkim ulicama:

'Motornim kolima i povozima dozvoljen je samo prijevoz one ručne prtljage, koju putnici nose uza se, i koja se može namjestiti ispod sjedala. Zabranjuje se najstrože putnicima, da sa ručnom prtljagom zapremaju bilo najmanje mjesta u hodnicima kola ili na obim platformama. Prijevoz oveće ručne prtljage može da slijedi samo u poštanskim kolima.'

Živopisni i detaljan cijenik

Cjenik za prijevoz prtljaga u poštanskim kolima pokazuje da se, primjerice, za veće kofere ili pakete teže od 25 kilograma od Pila do Gruža trebalo platiti 60 para, što je bilo malo manje od duple cijene putničkih karata na istoj relaciji. U cjeniku je vrlo živopisan opis stvari koje se neće primati u tramvaj: 'Prosto od pristojbe bit će prenesena samo mala prtljaga koju putnik drži kod sebe. Meso, voće, povrće i slične stvari biti će primljene samo u slučaju, ako su dobro spremljene. Žive životinje i riba kao i mrtvaci isključeni su od prenosa.'

I još jedna iznimna zanimljivost iz cjenika objavljenog 1918. On pokazuje da su se, poput nekog taksija, mogle vrlo jednostavno naručiti i posebne tramvajske vožnje: 'Zasebni se vozovi naručuju kod svakog vlakovogje koji je u službi kroz vrijeme redovite vožnje. Naručitelj ima da mu plati odregjenu cijenu od 15 K za svaku pojedinu vožnju od Pila do željezničke stacije u Gružu ili obratno, te mu ima da točno označi uru i mjesto odlaska. Naručitelj može da u zasebnom vlaku vozi koji god broj svojih osoba i svoju ručnu prtljagu. Ako preostane mjesta primat će se i u zasebni voz treće osobe koje će plaćati za svaku vožnju i za koju god zonu po 72 p.'

Navedena cijena za 'treće osobe' od 72 pare dvostruko je skuplja od cijene redovite vozne karte na relaciji Pile - željeznička stanica u Gružu, pa pretpostavljam da nije baš bilo previše običnih građana koji su se gurali da bi se kao 'treće osobe' eventualno ukrcale u zakupljeni tramvaj. Sigurno je da ni luksuz zasebne vožnje tramvajem nije mogao sebi baš svatko priuštiti. Za 15 kruna koliko je to koštalo, od Pila do kolodvora moglo se prevesti 40 putnika s redovitim tramvajskim kartama.

U Dubrovniku je punih 60 godina prometovao eelktrični tramvaj / Foto: Boris Kačan

Uostalom, bilo su to ratna vremena, tužna za Dubrovnik, pogotovo u završnoj fazi Prvoga svjetskog rata kad su mnogi Dubrovčani gladovali" - napisao je u svom tekstu Vedran Benić.

Promet obustavljen 20. ožujka

Uslijed dotrajalosti i otkazivanja kočnica, 7. ožujka 1970. dogodila se prometna nesreća u kojoj je tramvaj broj 5 iskočio iz tračnica. Tom prilikom poginuo je jedan putnik, a četrnaest ih je bilo ozlijeđeno.

Dva dana nakon nesreće promet na relaciji Pile – Bolnica je obustavljen, a 20. ožujka iste godine tramvajski promet u Dubrovniku je potpuno obustavljen.

 

 

Moja reakcija na članak je...
Ljubav
0
Haha
0
Nice
0
What?
0
Laž
0
Sad
0
Mad
0
Facebook Twitter Whatsapp Telegram
Dojavi vijest
NAJČITANIJE VIJESTI
  • HOROR U SPLITU Ženu nasred gradske plaže ugrizla zmija: "Bilo je jako puno krvi. Noga mi užasno otekla!"
  • PORUKA KOJA SLAMA SRCA Davor Matijević objavio tužnu vijest: "Bio si prekrasan čovjek i pravi drug"
  • Pogledajte prizor snimljen na splitskoj plaži: nama je smiješan, a vozačima zarobljenih automobila se vjerojatno plače
  • DRUGAČIJA PRIČA IZ SPLITA "Ljudi su već bili frustrirani i htjeli uzeti stvar u svoje ruke. A onda me oduševila reakcija Ante iz Parkova i nasada"
  • Nije bilo dovoljno dokaza: Marko Livaja oslobođen optužbe za noćno naguravanje ispred Moona
NAJNOVIJE VIJESTI
  • "Sad vi recite, je li ovo normalno?" Splićanka pošla s teško bolesnom majkom u KBC Split upisati je na pregled: "Sljedeći put nema druge nego spavati pred ulazom"
    Objavljeno prije 5 sati
  • [INTERVJU] KRISTINA VIDAN: "Puljak je krenuo u svoj mesijanski uzlet koji mu je omogućio - HDZ! Đogaš nema šanse"
    Objavljeno prije 6 sati
  • ŠTO JE "PJESNIK" HTIO REĆI? "Bijesni" Lamborghini plijenio poglede Splićana, ovakav natpis na autu još niste vidjeli
    Objavljeno prije 6 sati
  • DETALJNA ANALIZA 1. KRUGA IZBORA U SPLITU Gdje su pojedini kandidati najbolje prošli, a gdje najlošije? Puljak nije osvojio samo "zapad"...
    Objavljeno prije 6 sati
  • Puno puta je bivša predsjednica imala prilike razgovarati s Putinom: "Ni u jednom trenutku nije pokazao nepoštivnaje niti prema meni kao predsjednici niti kao prema ženi"
    Objavljeno prije 7 sati
DALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp Twitter
  • Uvjeti korištenja
  • Pravila o privatnosti
  • Prodaja i marketing
  • Impressum
  • Kontakt stranica
© 2022 Dalmacija danas. Sva prava pridržana.

Upišite što tražite i kliknite na tipku Enter za početak pretrage. Kliknite tipku Esc za prekid.

Politika zaštite privatnosti uređuje način postupanja s informacijama koje Dalmacija Danas d.o.o. obrađuje odnosno prikuplja prilikom posjeta našoj internet stranici.
Napominjemo kako se obrada prikupljenih osobnih podataka temelji na jednoj od zakonitih osnova obrade u skladu s Općom uredbom o zaštiti podataka.

DALMACIJA DANAS
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.

Neophodni kolačići

Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.

Ukoliko onemogućite ovaj kolačić, mi nećemo moći spremiti vaše postavke. To znači da ćete prilikom svake posjete morati odobriti ili blokirati kolačiće.