Iako imaju pune ruke posla oko svojih štićenika i korisnika, dječji dom "Maestral", ustanova socijalne skrbi koja zbrinjava djecu bez roditelja i odgovarajuće roditeljske skrbi, već sedam godina uspješno realizira projekt mobilnog tima. Promjene u sustavu su vidljive, a dva mobilna tima Dječjeg doma 'Maestral' koja danas djeluju, jedan za šire područje grada Imotskog, a drugi za područje od Trogira do Omiša, imaju sve više
korisnika.
Mobilni timovi su zamišljeni na način da stručnjaci dolaze korisnicima, što je i sukladno europskim standardima. Stručnjaci iz pomagačkih djelatnosti, psiholog, socijalni radnik i po potrebi pravnik idu prema ljudima. Psiholog i socijalni radnik u timu bave se osnaživanjem ljudi da otkriju svoje resurse i mogućnosti kako bi postigli pozitivnu promjenu u svojoj zajednici. Mobilni tim ulazi u kućanstva korisnika i pruža savjetodavnu i informativnu podršku obiteljima, a po potrebi omogućuje i konkretnu pomoć na način da surađuje s različitim dionicima u zajednici (npr. prikupljanje pomoći u vidu donacija (odjeća, obuća, namještaj…). Utvrđuje potrebe pojedinca i obitelji, educira o različitoj problematici ili pravima korisnika u sustavu socijalne skrbi ili savjetuje roditelje o odgojnim pitanjima, pomaže u rješavanju problema, jača komunikacijske i socijalne vještine korisnika, radi s korisnicima na emocionalnoj regulaciji, promjeni ponašanja ili neželjenih obrazaca.
Ravnateljica "Maestrala“, Jelena Burazin objašnjava kako se ljudi potrebiti pomoći ne moraju spuštati sa sela u grad nego stručnjaci idu k njima i vrše savjetodavnu pomoć, rade s njima kao podrška u raznim obiteljskim neprilikama i potrebama. Koliko se sve promijenilo od pilot projekta do danas kazala nam je ravnateljica sama.
- Sedam godina je doista dug period i naravno da su vidljive promjene u sustavu. Uslugu mobilnog tima u početku su provodili naši djelatnici koji su uz svoj primarni posao rada u domu s djecom provodili uslugu
savjetovanja i pomaganja. To je velika stvar jer je omogućeno da djelatnici dječjeg doma pružaju uslugu korisnicima izvan institucije. S druge strane, zbog opsega posla u domu nisu se mogli u potpunosti posvetiti korisnicima izvan doma iako je za to postojala potreba. Danas kada Dječji dom Maestral ima dva mobilna tima, jedan za šire područje grada Imotskog, a drugi za područje od Trogira do Omiša, imamo puno više korisnika. Osim toga, djelatnici su zaposleni na projektu što znači da se bave isključivo obiteljima i pojedincima za koje je nadležni Centar izrazio potrebu za ovom uslugom. Također, osim CZSS Omiš, naši mobilni timovi ostvarili su izrazito uspješnu suradnju s CZSS Trogir, CZSS Split, Podružnice Kaštela i Solin, CZSS Sinj, CZSS Imotski te sa CZSS Makarska. Što se tiče samih korisnika, promjena se vidi u promjeni njihovog stava prema psihološkoj pomoći. Iako živimo u modernom društvu, još uvijek ponekad postoje predrasude prema psihološkoj pomoći. No
budući da smo do sada u rad naših timova uključili velik broj korisnika, uvidjeli su koliko im je ovakva vrsta pomoći doista potrebna. Neki korisnici su nam čak rekli kako su dobili preporuku za naše timove od korisnika koji su bili u sličnoj situaciji kao i oni. Danas, nakon sedam godina od početka ove usluge vrlo rijetko se dogodi da netko odbije ovu uslugu, naprotiv, imamo toliko zahtjeva da u određenom trenutku ne možemo uključiti sve korisnike kojima je usluga potrebna. Jedna od značajnih promjena je svakako i manji broj smještaja djece u dom jer kroz ovu uslugu redovito se prate obitelji u riziku. Roditelje se upozorava na propuste ukoliko postoje i pomaže im se da riješe teškoće koje ne mogu sami. Mobilni tim je osim s obiteljima u redovitom kontaktu sa djelatnicima škola koje djeca pohađaju, vrtićima, liječnicima, pedijatrima i ostalim stručnjacima uključenima u život djece s kojom se radi.
Osim psihologa, socijalnog radnika i pravnika koji po potrebi idu k ljudima, postoji li još koja osoba u timu?
- Mobilni tim Dječjeg doma Maestral ima psihologa i socijalnog radnika koji redovito odlaze u obitelj onoliko često koliko to nadležni Centar preporuči. Nekad je to jednom tjedno, a nekad dva puta mjesečno. Za sada nemamo potrebu uključivati još neku osobu koja bi redovito odlazila u obitelj, jer se po potrebi konzultiramo s ostalim stručnjacima koji surađuju s obitelji (npr. liječnici, logopedi, defektolozi, nastavnici, odgajatelji u vrtiću i sl.). Ukoliko pak postoji potreba da se uključi neki drugi stručnjak u rad obitelji, npr. psihijatar, tada uputimo roditelje da potraže tu specifičnu vrstu pomoći te na koji način će to ostvariti jer je jedan od ciljeva osamostaliti korisnike.
Do danas je pružena usluga psihosocijalne podrške za preko 65 obitelji, unutar kojih se radilo s približno 250 korisnika
Mobilni tim Kaštela obuhvaća područje Trogira, Čiova, Trogirske zagore, Kaštela i Kaštelanske zagore, Solina i zaleđa Solina, područje Splita te područje Omiša i Omiške zagore. Mobilni tim Imotski obuhvaća korisnike sa šireg područja grada Imotskog, okolice Sinja, te zaleđa Omiša i Makarske. Timovi rade s obiteljima i pojedincima različite problematike poput : poteškoća u komunikaciji među roditeljima ili između roditelja i djece, visoko konfliktni razvodi koji se odražavaju na djecu, rad s mladima s razvojnim teškoćama, rad sa zapuštenom djecom
i njihovim roditeljima, rad s djecom, mladima i odraslima s psihičkim teškoćama, pri čemu se radi psihologijska obrada i po potrebi upućuje djecu na dodatne tretmane, rad s mladima s problemima u ponašanju, rad s djecom i roditeljima gdje postoji osnovana sumnja na otuđenje djece ili manipulacija djecom, rad s mladima koji izlaze iz sustava socijalne skrbi te im se pruža pomoć na prilagodbu na život izvan sustava, rad sa srodničkim i nesrodničkim udomiteljskim obiteljima, i sl.
- Psiholog i socijalni radnik u timu bave se osnaživanjem ljudi da otkriju svoje resurse i mogućnosti kako bi postigli pozitivnu promjenu u svojoj zajednici. Institucionalni smještaj sam po sebi nije odraz pristupa rada u zajednici stoga je mobilni tim važan čimbenik u procesu deinstitucionalizacije i transformacije domova socijalne skrbi. Socijalni radnik skupa sa psihologom ulazi u kućanstva korisnika i pruža savjetodavnu i informativnu podršku obiteljima, a ponekad omogućujemo i konkretnu pomoć na način da surađujemo s različitim dionicima u
zajednici (npr. prikupljanje pomoći u vidu donacija (odjeća, obuća, namještaj…). Utvrđuje potrebe pojedinca i obitelji, educira o različitoj problematici ili pravima korisnika u sustavu socijalne skrbi ili savjetuje roditelje o odgojnim pitanjima, pomaže u rješavanju problema, jača komunikacijske i socijalne vještine korisnika, radi s korisnicima na emocionalnoj regulaciji, promjeni ponašanja ili neželjenih obrazaca – objašnjava nam ravnateljica Burazin.
Od 2015. godine kada je sve i krenulo, broj korisnika se povećao, što je i logično pa je tako do danas pružena usluga psihosocijalne podrške za preko 65 obitelji, unutar kojih se radilo s približno 250 korisnika te 16 pojedinaca mlađih od 25 godina na području splitsko-dalmatinske županije, a do kraja godine u planu je uključiti još desetak novih obitelji.
- Mobilni tim Kaštela (psiholog i socijalni radnik) od početka projekta pružili su uslugu psihosocijalne podrške ukupno 39 obitelji što čini 115 pojedinaca, te 8 osoba mlađih od 25 godina. Trenutno provode uslugu psihosocijalne podrške prema 22 važeća rješenja (za obitelj i pojedinca), što obuhvaća ukupno 66 pojedinaca kojima se i dalje pruža Mobilni tim Imotski do sada je pružio uslugu psihosocijalne podrške za ukupno 29 obitelji te 6 pojedinaca mlađih od 25 godina, u okviru čega se direktno radilo sa 141 korisnikom. Aktualno je u usluzi
13 obitelji te 5 pojedinaca mlađih od 25 godina, odnosno 75 korisnika ukupno. Unutar tih obitelji radilo se sa ukupno 110 korisnika, a u kontekstu rada sa mlađima od 25 bilo je ukupno 17 korisnika (što uključuje i članove njihovih obitelji) – doznajemo konkretne brojke.
Najveći broj korisnika mobilni tim dobio je posljednje dvije godine
Brojke korisnika se iz dana u dan, nažalost, povećavaju.
- Potreba se iz dana u dan povećava jer je nažalost sve veća stopa razvoda, ali i različitih razvojnih poteškoća kod djece (poteškoće pažnje, poteškoće iz autističnog spektra, ovisnost o ekranima i društvenim mrežama, videoigricama…) , nedostatak autoriteta roditelja, nedostatak psihologa zaposlenih u školama i sl. Najveći broj korisnika mobilni tim dobio je upravo posljednje dvije godine jer je kao posljedica lockdowna početkom 2020. porasla stopa razvoda i obiteljskog nasilja. Također, nastava se često odvijala online, što je roditeljima predstavljalo ogroman teret pa im je mobilni tim pomagao i u tom dijelu. Kao što sam prethodno spomenula, postepeno se smanjuju predrasude prema psihološkoj pomoći, pa je tako sve više korisnika iz sustava socijalne skrbi svjesno koliko im je dragocjena mogućnost besplatne psihološke pomoći. Osim toga, kroz navedeni period Centri za socijalnu skrb s kojima surađujemo dali su nam jako pozitivne povratne informacije te je i to svakako jedan od razloga zašto dobivamo sve više zahtjeva za pružanjem ove usluge.
Ideje i ambicije su velike. Odlazak u obitelji je samo jedan dio cijelog projekta, ali ide se korak po korak. Kada se nova obitelj uvodi u ovu uslugu, djelatnici nadležnog CZSS svakom korisniku najprije prezentiraju uslugu mobilnog tima, objasne im svrhu njihovog rada te im se objasni što točno mogu očekivati.
- Budući da se radi o usluzi, naši korisnici na nju dobrovoljno pristaju. U većini slučajeva, djelatnici Centra najprije
upoznaju korisnike s mobilnim timom te na tom prvom zajedničkom susretu ukratko prezentiraju problematiku obitelji na kojoj bi trebali raditi. Na tom susretu mobilni tim objašnjava korisnicima način rada, tj. kaže im se na koji način se dogovaraju susreti, na koji način se radi s djecom, na koji s odraslima, i sl. Objašnjava im se koje informacije ostaju povjerljive, a o kojima se izvještava Centar. Već tada korisnici stječu dojam da je mobilnom timu važno ostvariti odnos pun povjerenja i razumijevanja, a ne da ih se doživljava kao „policajce“ koji dolaze samo upućivati na pogreške. Budući da je velik dio korisnika poprilično dislociran od grada u kojem se pruža ovakav tip usluge, oduševljeni su činjenicom da jednom tjedno na njihovu adresu dolaze stručnjaci koji im
žele pomoći, porazgovarati s njima kada se nalaze u teškoj situaciji u kojoj ne znaju što napraviti, dati im savjet, napraviti psihološku obradu djeteta i sl. – odgovara na naše pitanje o skeptičnosti dolaska i prihvaćanja nepoznate osobe, iako stručnjaka u vlastiti dom.
Projekt mobilnih timova razvija se polako i sigurno kao što bi se i trebao razvijati svaki veliki i ozbiljniji projekt, a obitelji koje su u njega uključene zasigurno na ovaj način lakše nalaze način da prebrode teškoće koje su ih snašle. U tome im zasigurno pomažu i radionice za roditelje i djecu iz zajednice.
- Neke od tema za roditelje su roditeljski stilovi, razvoj privrženosti kod djece, aktivno slušanje, razvod i otuđenje djece, sigurnost na internetu i društvenim mrežama i sl. Za djecu u domu već odavno provodimo različite radionice pa smo planirali te iste radionice prilagoditi i provoditi među djecom u zajednici. Nažalost, do nedavno
smo zbog mjera zaštite od Covida imali preporuku da se ne provodi rad u grupi s korisnicima izvaninstitucijskih usluga – kazuje nam ravnateljica Doma Maestral koja se kao i mi veseli uspješnosti mobilnih timova i vidljivim, a pozitivnim promjenama u sustavu.