Nakon što su krajem prosinca započeli radovi na izgradnji dviju novih zgrada u Varaždinskoj ulici na Kmanu, stanovnici ovog splitskog kvarta, a ponajviše obližnjeg nebodera, bili su poprilično zabrinuti.
Naime, brzo se ispostavilo da je investitor, tvrtka "Manas", dobila građevinsku dozvolu za građenje zgrade stambeno-poslovne namjene koja će se sastojati od dva nadzemna dijela sa šest katova povezanih podzemnom garažom.
Imat će ukupno 37 stanova, tri poslovna prostora i 47 garažnih mjesta.
– Iako smo travnju kazali kako smo u strahu zbog temelja našeg nebodera kad se počne kopati rupa za dvije podzemne garaže novih zgrada, ispostavilo se da je zasad to u redu.
Ipak, još ćemo vidjeti što će biti – kazuje nam jedan od stanara nebodera u Varaždinskoj, u kojoj je s druge strane godinama bilo sjedište Ciana. Te dodaje:
– Ipak, definitivno je ostao drugi problem. Te će zgrade ukloniti svjetlo za prvih pet katova nebodera u kojem živimo – ogorčen je ovaj stanar. No, kako stvari definitivno stoje, to se neće promijeniti. Radovi su se zahuktali, i natrag neće biti.
Kratko je prije par mjeseci, a prije desetak dana ponovno, bio zatvoren promet tim dijelom Varaždinske ulice, od spoja Šibenske do Mosećke, zbog montiranja građevinske dizalice na malome prostoru.
Dakako, ostaje činjenica i da su se smanjile zelene površine. Ovdje je trebala biti rekreacijska zona koja nikada nije izgrađena, a sada to više ni neće biti moguće.
U našoj ophodnji krenuli smo u daljnji obilazak. Na vrhu Mosećke ulice, koja graniči s Varaždinskom, do kraja je uređeno i sređeno nekoliko urbanih vila. U jednoj stanuje obitelj vlasnika, ali je ujedno i registrirana kao apartman za turiste. I to je i ove sezone već funkcioniralo.
Sređena je i urbana vila stotinjak metara niže, na spoju Varaždinske i Mosećke, nasuprot ambulante na Kmanu. I ostatkom Mosećke, s obiju strana, uređeni su apartmani za najam gostiju, neki manji, koje su vlasnici bez problema iznajmljivali ovoga ljeta, točnije od proljeća.
Uređena je i stambena zgrada, po mnogočemu prava urbana vila, u Mosećkoj, u ulici preko puta stepenica koje vode do župne crkve Marije pomoćnice kršćana. Upravo se izvode završni radovi, stavljeni su svi zatvori, a sada slijedi fino uređenje unutrašnjosti.
Izgrađena su sva tri kata, kao i terasa na kojoj je niknuo luksuzni penthouse. U prizemlju je izgrađen i uređen poslovni prostor. Također, izgrađena je i podzemna garaža za stanare, a upravo se uređuje njezin prilaz. Dakako, pred zgradom će dio parkirališnih mjesta biti za stanare odnosno njihove goste.
Malo dalje može se skrenuti prolazom prema Šibenskoj ulici, u kojoj se nalazi stambeno poslovna zgrada sa četiri kata, u kojoj se u prizemlju nalazi poslovni prostor. A u njoj – profitabilna pekara, koja će imati ogroman promet s početkom školske godine. I lani su učenice i učenici masovno dolazili u ovaj prostor za vrijeme školskog odmora. Dolaze ljudi i sada, poštujući epidemiološke uvjete, odnosno ulazi tek jedna po jedna osoba po kruh i kolače.
Većina stanova je prodana (ima ih slobodnih tek jedan ili dva), za stanare i njihove goste su osigurana parkirališna mjesta te podzemna garaža.
Pješice kraj kapelice svetog Dujma možete doći do Bjelovarske odnosno župne crkve Marije pomoćnice kršćana. Do istog mjesta možete doći i automobilom kada skrenete iz Varaždinske u Bjelovarsku. U toj ulici, vozeći se prema crkvi, nakon pedeset metara s lijeve strane možete uočiti jednu od najljepših kmanskih vila. Ispred koje stoji ograda, koja se diže samo na daljinski, i onda unutra možete parkirati. Ako tu stanujete ili ste gost odnosno turist.
Malo dalje put crkve, uređuje se druga zgrada, na krov se stavljaju solarne foto naponske ploče, sa čime možete osigurati svu potrebnu energiju, pa čak i višak prodavati HEP-u, te nasuprot nje, pred ulazom u crkvu Marije pomoćnice kršćana.
Što je pak sa cijenama? Kada su se na Kmanu počele graditi urbane vile, stanovi su se mogli kupiti po cijeni od čak 2.400 eura po metru četvornom. Sada je dio njih, kada su gotove i blizu četiri tisuće eura po kvadratu.
– Gledajte, dobro ste uočili, na Kmanu se mahom uređuju kuće, a grade vile i stambene zgrade. Pretežno je to za turistički najam, a manji dio za stanovanje. I dobro ste kazali: Kman je postao veliko hotelsko i apartmansko naselje. Ali, zar to nije skoro cijeli Split? – pita se starosjedilac na Kmanu Ž.R., dok susjed B.V., s kojim smo ga sreli ima i svoje razmišljanje. Na prvu ih pitamo: hoćemo li puna imena? 'Ajme, nemojte, ljudi su ljubomorni, i reakcije bi bile tipa šta ovi filozofiraju!' skoro će uglas dvojica naših sugovornika.
Dakle, evo što kaže B.V.:
– Dobro je graditi zgrade i vile za iznajmljivanje, ali samo ako imate dovoljno gotovine. Jer oni koji su dignuli kredite, sada se tresu, jer što će biti ako koronakriza potraje, a ako ih banke pritisnu? A poznajem take. Istina, ova godina je bila dobra, ne svima, ali što će donijeti iduća sezona? To nitko ne može predvidjeti. Ali, ako imate gotovinu, ovo što se sada događa na Kmanu je najbolje ulaganje. Bolje nego držati novac na banci – kaže B.V.
Otišli smo dalje. Pješice iznad kapelice možete doći do Petrinjske ulice, u kojoj se cijelom dužinom nalazi dosta uređenih obiteljskih kuća. Dio njih za stanovanje, a dio za iznajmljivanje, bilo dugoročno podstanarima, bilo turistima.
Upravo u ovoj uličici vidljiva je boljka velikog broja ulica na Kmanu. Uokolo ulica su urbane vile i sređene stambene kuće (sve manje je nesređenih), a same ulice, uličice i prolazi su istina, asfaltirani, ali nisu izravnate. Nakon što su prvobitno raskopane zbog vodovodnih, kanalizacijskih i elektroinstalacija. No, sam finiš je prilično neugledan. Na tim prometnicama su sada neravnine, nerijetko i grbe preko kojih voze skupocjeni Mercedesi, Audiji i BMW-i.
– Ovo je jednostavno za ne vjerovati. Toliko toga smo uložili u šminkanje kuća da bi se ovuda morali voziti. Zapravo, na Kmanu bismo svi trebali imati terence, kojima bi se bezbrižno vozili između sve većeg broja vila i luksuznih zgrada – kaže nam I. Č., splitski poduzetnik nastanjen u nedavno sređenoj obiteljskoj kući, ogorčen nebrigom, točnije traljavošću splitskih komunalaca i gradskih firmi na Kmanu, gdje su u privatne građevinske projekte uloženi milijuni eura.