Splitska Čistoća započela je s podjelom 120-litarskih spremnika za prikupljanje komunalnog otpada. Kante su se prvo počele dijeliti na Bačvicama, a postupno će ih dobivati i drugi splitski kvartovi. Ipak, ne ide sve tako glatko, potvrdio nam je Miroslav Delić, direktor Čistoće. Ljudi ponegdje ne pristaju na uklanjanje kontejnera s javnih površina, no svi će morati surađivati zbog kompleksnosti posla koji je pred svima nama.
- Ljudima smo počeli dijeliti kante. Individualizirat ćemo sve gdje možemo individualizirati. Bitno je da svatko tko ima okućnicu ima kantu za komunalni otpad, za bio otpad i papir. Uostalom, to popisuje i prihvaćeni Pravilnik da se svakom korisniku omogući. Kako sami o svom trošku nabavljamo kante za komunalni otpad, trenutno ih imamo oko 2000 pa ćemo toliko kućanstava zadužiti za njih. Predviđeno je da u kotarevima gdje dominiraju kuće s okućnicama, da tu i krenemo. Krenuli smo s Bačvicama, a u idućoj fazi stižu Meje, Škrape, Kman-Kocunar, pa cijeli istočni dio grada. Kako sukcesivno budemo nabavljali kante, tako će ih kućanstva i dobivati. Procjenjujemo da će nam trebati 15 do 20 tisuća kanti jer je otprilike toliko kućanstava s okućnicom - govorio nam Delić.
Kaže da će u drugoj fazi kućanstava će dobiti kante za biootpad, a za papir neće biti zasebnih spremnika:
- Za papir ćemo vjerojatno dijeliti kesice. Ljudi će jednom tjedno, u datim terminima, ostavljati te kesice da ih pokupimo. Naravno, njihova obveza će biti isto kao i s kantama za komunalni otpad, u onim terminima kada se vrši odvoz da ih iznesu na rub okućnice. Sistem je to koji veće duže funkcionira na zapadu, svatko će znati dan i sat kada se otpad kupi. To će ovisiti o dijelu dana, negdje će biti svakodnevno.
To je početak svega što se u budućnosti mora napraviti. U trećoj fazi bi nam trebala biti isporučena dva manja kamiona kojima bi ušli u ulice u koje do sada nismo mogli ulaziti. Dijelili bi onda kante i u tim ulicama.
Tamo gdje postoje kuće s okućnicama i gdje se može vršiti odvoz, tu bi makli kontejnere s javnih površina. Mislimo da će tako svatko biti odgovorniji i da će svatko više voditi računa o svome otpadu. Neće biti situacija kao sada da su kontejneri na ulici, pa svatko baca sve što ga je volja pa stvaramo mini Karepovce kraj kontejnera. To je ideja s kojom smo krenuli, ali će trebati vremena, osobito u velikim gradovima. Baratamo brojkama od desetaka tisuća različitih kanti koje treba nabaviti, isporučiti, dostaviti i izorganizirati - pojašnjava Delić.
Čelni čovjek Čistoće apelira na građane da prihvate novi sustav gospodarenja otpadom, jer ako ne budu svi surađivali, nastat će golemi problemi.
- Bitno je napomenuti da ne budu li građani surađivali, imat ćemo velikih problema svi zajedno. Na tome moramo raditi i kao komunalna tvrtka, kao Grad, ali i svi građani. Bez zajedničkog djelovanja ćemo imati velikih problema kao što već sada imamo problema na mjestima gdje postavljamo kante u dvorišta i gdje smo uklonili kontejnere s javnih površina. Imamo slučajeve da građani ne žele kante koje smo podijelili unutar zgrada, ali jasno je da se takva nesuradnja neće još dugo tolerirati.
Moram naglasiti da nam se strana izaslanstva dive kako čist grad imamo s obzirom na to da nam firma nema sve ono što bi morala imati, a to su sortirnica, kompostanu, reciklažna dvorišta. Kao firma možemo nabaviti kamione, kontejnere i organizirati posao. Međutim, bez infrastrukture to će biti Sizifov posao - ističe Delić
Neke je promjene u navikama stanovništva ipak moguće uočiti posljednjih mjeseci:
- Ono što mogu reći iz podataka koje mi vidimo, od kada je počeka sanacije Karepovca došlo je o ogromnog povećanja odvajanja papira i to za 70 posto. Od 11. mjeseca do sada smo prikupili oko 500 tona papira, a prije su te količine za 5 mjeseci bile 300 tona. Povećale su se i količine odvojene plastike, međutim tu imamo problem da plastika nije čista jer se u kontejnere s plastikom baca sve i svašta. Tako imamo 20 do 30 posto plastike, a oko 70 posto svega što ne bi smjelo biti. To su količine koje su se zamjetno povećale u zadnje vrijeme - zaključio je Delić.