INTERVJU Upoznajte Splićane koji su prvi hrvatski reprezentativci u zrakoplovnom jedriličarstvu

Hrvatska će prvi put sudjelovati u Europskom prvenstvu u jedriličarskom zrakoplovstvu pod pokroviteljstvom Hrvatskog zrakolovnog saveza, HOO-a i ostalih sponzora

Hrvatska prvi put svoje samostalnosti ima svoje reprezentativce u zrakoplovnom jedriličarstvu. Od 22. srpnja do 4. kolovoza u Češkoj (Moravska) se održava Europsko prvenstvo u jedriličarskom zrakoplovstvu, a boje Hrvatske branit će Splićani Đani Zaninović i Frane Franić.


Pripreme su u punom jeku, a naši za Češku kreću već tijekom nedjelje. Reprezentativce smo susreli u Dračevcu, u prostorijama Aerokluba “Vitar”.

Hrvatska odlazi na Europsko prvenstvo u Češkoj, a sve se odvija u suradnju s Hrvatskim zrakoplovnim savezom i Hrvatskim olimpijskim odborom.

Đani Zaninović je član Aerokluba Split i voditelj jedriličara kluba. Inače, ovaj je klub osnovan daleke 1927. godine i ove je godine proslavio 90. godina od osnutka.

– Letimo u zrakoplovnoj bezmotornoj jedrilici. Radi se o zrakoplovu bez pogona, većeg raspona krila. U našem slučaju, krila su fiksna, dugačka 15 metara. Zrakoplov leti uz pomoć termičkih strujanja, dakle uz pomoć onoga što uzrokuje energija sunca – pojašnjava nam Zaninović koji je u klubu još od 1989. godine.

Upitali smo kako je došlo do sudjelovanja na europskom prvenstvu.


– Treniramo uglavnom u Sinju i Livnu, a zadnji trening smo odradili u Češkoj. Osnovali smo Hrvatsku zrakoplovnu jedriličarsku reprezentaciju i to prvi ut od samostalnosti Hrvatske. Ne postoje određene kvalifikacije, postoji limit natjecatelja koji se mogu prijaviti na natjecanje. Primaju se 2 u klasi po državi, a postoji ukupno 3 klase u kojima se natječe. Naravno, sve ide uz forme, dozvole, papirologiju, i u konačnici smo od Čeha dobili potvrdan odgovor.

Moram kazati da smo dosad na lokalnom nivou dobro prolazili. Sedam godina zaredom se organizira državno prvenstvo, od čega je velika većina bila u organizaciji dva kluba iz Splita. Kroz nekoliko generacija isprofiliralo se 4-5 dobrih jedriličara, rezultati su dobri. Po spremnosti već pariramo Slovencima, a što nam donosi samo prvenstvo vidjet ćemo, ovo nam je prvi put da sudjelujemo.



Pitali smo našeg reprezentativca kako izgleda jedan uobičajen trening.

– Trening je od rane zore, počinje pripremom jedrilice, odlaskom na teren, sastavljanjem jedrilice, zatim slijedi letenje, trening, a na koncu rastavljanje jedrilice i povratak. Let kreće s matičnog aerodroma, najčešće iz Sinja, simulira se ono što se radi na natjecanjima; simuliramo startnu liniju, napravimo neku disciplinu, startne točke, odradimo trening, a nakon toga vidimo penjanja, vidimo kako smo letjeli.

Kako jedrilica nema motor, zanimalo nas je kako uzlijeće…

Jedrilica uzlijeće uz pomoć aviona. Avion je povuče konopom, a jedrilica se na 500 do 600 metara visine otkači i dalje leti sama slobodnim letom – pojašnjava nam Zaninović.

Ovaj pomalo avanturistički i adrenalinski sport može zainteresirati nove članove, pa smo upitali što je činiti onima koji bi željeli postati članovi kluba.

– Svatko može postati član kluba. Letjeti, ipak, ne može svatko jer mora proći psihofizički test i samu obuku, kako teoretsku tako i praktičnu. Klub sada broji oko 90 članova, najviše jedriličara (60-ak) i 30-ak motornih pilota. Aktivno je oko 50 članova – kaže Zaninović dodajući da je interes za ovim sportom u laganom opadanju. Kako kaže, financiranje od strane države stalno pada, a obuka košta i pada i na klub, te je teško naći mlade ljude koji imaju financijsku mogućnost to priuštiti.

Tko se želi učlaniti, neka se javi na kontakt podatke kluba, aeroklub Vitar ne drži oboku već AK split koji ima školu letanja. Zainteresirani se mogu javiti predsjedniku kluba Jakovu Matkoviću ili meni kao voditelju sekcije jedriličara. Više informacija o klubu može se pronaći na aeroklubsplit.hr.

 

Maksimalan let 12 sati

Frane Franić je uz Đanija Zaninovića naš drugi reprezentativac koji putuje u Češku, a na posljednjem državnom prvenstvu osvojio je prvo mjesto. Član je Aerokluba Vitar iz Splita.

– U Češku idemo kolega Zaninović i ja kao članovi reprezentacije, a s nama još idu 2 pomoćnika i izbornik Boris Kožuh. Pripreme su bile uobičajene, kvalifikacije za reprezentaciju su bila zadnja tri državna prvenstva gdje se bodovao plasman svakog natjecatelja.

Pitali smo Franića ima li nezgodnih situacija za vrijeme letanje, odnosno treninga…

Prije leta se redovito konzultiramo s odličnim meteorologom Vinkom Šoljanom koji radi kao glavni meteorolog na Resniku. On nas detaljno izvijesti što će biti s vremenom, upozori nas na vrijeme na sve detalje. Što se tiče nekakvih opasnosti u zraku, usisavanje oblaka se može zaobići. Općenito je ovdje puno manje nesreća nego, primjerice, u paraglajdingu.

Zanimalo nas je koliko se prosječno leti jedrilicom i do kojih visina…

– Splitski jedriličari letjeli su maksimalnih 12 sati, a inače je prosječno po natjecanjima je 5-6 sati. Maksimalna visina leta ovisi o kontroli leta, koliko vam dopusti. Obično su visine leta do 3000 metara, a može se letjeti do 10.000 metara visine, ali s opremom za kisik. Moram kazati da je zimi je hladno, trebaju grijači za noge, rukavice za grijanje. Ljeti je u kabini toplo, uvijek letimo u kratkim rukavima.

Pilot radi prosječne prelete do 500 km udaljenosti, ovisi o danu. Jedrilica sadrži brojne mjerne instrumente ima sve kao i pravi avion. Ne možete otići na bilo koje natjecanje bez specijaliziranih kompjutera, softvera, certificiranog logera koji se predaje sucu nakon letanja…

Franić se osvrnuo na nedavno državno prvenstvo:

– Splićani su odnijeli sva čelna mjesta na posljednjem državnom prvenstvu koje se održavalo u Sinju. Suradnja dvaju splitskih klubova je odlična, pomažemo u svemu jedni drugima. Na prvenstvu sm osvojio titulu prvaka Hrvatske. Drugi je bio Vinko Šoljan iz AK Split, 3. Eduard Krišto iz AK vitar, a 4. Dani Zaninović. Split dominira na hrvatskoj jedriličarskoj sceni. U sportsko-natjecateljskom smislu Split je otišao korak dalje od ostalih u državi.

Na koncu je naš reprezentativac zahvalio pomoćnicima bez kojih, kako kaže, sudjelovanje u natjecanjima ne bi bilo moguće.

– Pomoćnici koji idu na prvenstvo su nam jako bitni. Bez njih ništa ne bi bilo moguće. Oni asistiraju, guraju, dodavaju, pripremaju start, dovoze prikolice ako se vanterenski sleti, a to je čest slučaj. Naši pomoćnici su Marinko Jurić i Nediljko Ivančić i ovim putem im zahvaljujem na svemu – zaključuje Franić.

Naša reprezentacija na put za Češku kreće sutra. Tehničke preglede obavit će 18. srpnja, a treninzi će uslijediti od 19. do 21. srpnja. Dan iza prvenstvo će se službeno otvoriti i trajat će do 4. kolovoza.

Moja reakcija na članak je...
Vau
1
Haha
0
Hagić
0
Hmmm
0
Plač
0
Grrr
0
Molim?
0