Brojne Splićane je zaintrigiralo postavljanje nadzornih kamera u samom centru grada.
Zaprimili smo brojne upite zabrinutih građana, a odgovore smo potražili u Banovini. Nazvali smo Krešimira Budišu, savjetnika gradonačelnika za razvoj grada i EU fondove, koji nam je odmah rekao o čemu se radi.
- U tijeku je realizacija sustava tehničke zaštite Stare gradske jezgre Grada Splita. Projektom je obuhvaćeno 14 lokacija video nadzora (IP kamere visoke rezolucije s mogućnošću upravljanja). Pored toga u posebno opremljenoj prostoriji u sklopu zgrade Gradske uprave (CDS - tehnička soba) smještaju se poslužitelji velikog kapaciteta za snimanje svih video signala s gore navedenih lokacija, kao i klijentska računala za pregledavanje snimki i upravljanje sustavom, ali i potencijalnih novih lokacija.
Realizacijom ovog sustava stvara se funkcionalna platforma za budući nadzor javnih površina i od strane Gradskih službi. Stalnim promatranjem, prikupljanjem i pregledavanjem snimki nadzornih kamera omogućit će se kvalitetniji rad komunalnih i prometnih Gradskih službi te policijske uprave Splitsko-dalmatinske. Također, ovaj sustav je minimalan preduvjet daljnjeg razvoja niza „pametnih rješenja“ koji se uvelike naslanjaju na videonadzorne sustave, rekao nam je Budiša.
Zanimalo nas je koje su sve lokacije obuhvaćene projektom.
- Trumbićeva obala - Matejuška (Javni WC), Trumbićeva obala - Sv. Frane (Ribarski parking), Hotel Bellevue - fontana, Ulica Kralja Tomislava (Glazbena škola Josip Hatze), Trg Gaje Bulata (HNK), Strossmayerov park - Zlatna vrata, Strossmayerov park - Hrvojeva ulica, Galerija Umjetnina, Narodni trg (stara Gradska vijećnica), Marmontova (spoj sa Nigerovom i Tončićevom), Peristil, Riva – ulaz u Dijoklecijanove podrume, Riva - spomenik Dr. F. Tuđman i CDS Banovina, nabrojao je Budiša.
Opisao nam je na koji će način funkcionirati nadzorni sustav te kako su odabrane lokacije na kojima će biti postavljene kamere.
- Grad ovim projektom ne zadire u domenu poslova tehničke zaštite jer se u stvarnom vremenu signali prosljeđuju i Ugovornom pružatelju usluge tehničke zaštite. Temeljem „Ugovora o pružanju zaštitarskih usluga“ od 03/01/2020. između Grada Splita i tvrtke „Euro Contego“ d.o.o., prema CDSu navedene tvrtke omogućen je prijenos video signala sa lokacija obuhvaćenih ovim projektom. Istima je omogućeno upravljanje s opremom, pregledavanje snimki u stvarnom vremenu kao i pregledavanje snimki na zahtjev. U budućnosti, kako se sustav bude razvijao i širio dodavanjem prometnih i drugih nadzornih kamera, Grad planira urediti operativni nadzorni centar komunalnog redarstva i uprave za promet u bivšoj zgradi Čistoće, za što je i ostavljen adekvatan prostor te pripremljena projektno-tehnička dokumentacija, te nadzirati predmetne kamere, uz podršku zaštitarske kuće. Projektne lokacije su definirane temeljem sigurnosnog elaborata pod nazivom „Sigurnosna prosudba javnih površina grada Splita i plan štićenja“ na koji je ishođena suglasnost (rješenje od strane MUP, PUSD, Sektora upravnih i inspekcijskih poslova).
Budišu smo upitali planira li se nadzor i ostalih dijelova Splita, primjerice onih istočnijih.
- Nadzor je postavljen i na sve osnovne škole grada Splita, koji se također planira unaprijediti, nadalje se kroz projekt Marjan 2020., postavljaju nove usporedive kamere na ključna područja Park šume Marjan, a u planu je i postavljanje kamera za prekršaje u prometu na frekventnijim stanicama javnog prijevoza. Kako se ujedno radi o prilično skupim i kompleksnim sustavima, sustav prometnog videonadzora, ali i možebitnih većih objekata biti će predmet EU projekata, za koje će biti dostupna sredstva u sljedećem programskom razdoblju EU 2021. – 2027, govori Budiša.
Odzvonilo devastacijama
Na svim lokacijama će biti ploče s upozorenjem da se javna površina snima. Vrijednost projekta je 1.747.331,82 kuna (s uključenim PDV-om). Budiša nam je otkrio jednu od najvažnijih stvari.
- Snimke će služiti i za otkrivanje, pronalaske i kažnjavanje počinitelja eventualnih prekršajnih i kaznenih djela, poručio je.
Nakon parlamentarnih izbora, uslijed će bitka za lokalnu vlast. U svibnju iduće godine čekaju nas izbori koji će odrediti smjer Splita do 2025. godine. Budišu smo upitali što se sve planirali realizirati u posljednoj godini mandata gradonačelnik Andre Krstulovića Opare.
- Grad planira realizirati niz ozbiljnih započetih projekata, primarno u području školstva i predškolskog odgoja, ali i kulture, koji su trenutačno najdalje odmakli u smislu realizacije. Od planiranih projekata s krajem realizacije do kraja mandata, svakako je tu i projekt nove LED javne rasvjete grada Splita, zatim nabavka novog kontingenta autobusa za Promet d.o.o., nove ceste na Kili i Žnjanu, kao i brojne rekonstrukcije postojećih prometnica te projekt hospicija.
Naravno tu je i dobar dio projekta Marjan 2020., te obnova Stare gradske vijećnice od vidljivijih EU projekata. Nadalje, brojni projekti će biti započeti, kao što su energetske obnove škola, projekt 4 palme, ticketing sustav Promet d.o.o., veći projekti na Marjanu – Botanički vrt i promatračnica te Tehnološki park Split na Dračevcu, sve iz EU fondova, ali teško da će biti dovršeni do svibnja sljedeće godine. Radi se o projektima koji su u pravilu od nule krenuli s ovim mandatom, pa samim tim je uvijek potrebno dodatno vrijeme od pripreme, financiranja do realizacije.
Pozvao je na suradnju i ostale stranke koje participiraju u Gradskom vijeću.
- Grad Split se kao i Republika Hrvatska nalazi na početku novog programskog razdoblja Europske Unije 2021. – 2027., koja će, s obzirom na pandemiju, imati za cilj što bržu potrošnju novca radi pokretanja gospodarstva. To znači da će u prednosti biti oni koji imaju spremne projekte, poglavito one velike koji mogu preokrenuti trendove u gospodarstvu. Mislim da bi cilj svih stranaka u gradskom vijeću trebao biti da pripremimo tzv. „velike projekte“ koji ulaze direktno u nacionalne operativne programe, kao što je svojevremeno ušao Pelješki most i neke željeznice, i da to budu upravo projekti u gradu Splitu i okolici proizašli iz Masterplan studije kao što su novi multimodalni kolodvor, rješenje istočne obale te Most Split - Kaštela.
Sljedeću ovakvu priliku grad Split će imati 2027., ako svi skupa to ne podupremo i ubrzamo danas, a to znači da dva mandata se i dalje neće imati sredstava financirati ozbiljne infrastrukturne prometne zahvate koji su nasušno nužni gradu Splitu. Naravno, tu je i niz drugih projekata koje trebamo spremiti kako bi ih mogli financirati, a o kojima se počelo razgovarati i pripremati ih, zaključio je Budiša.