U tijeku je mirni prosvjed na Putu Mostina zbog nezakonitog prometovanja ispod Dioklecijanovog akvedukta u Splitu. Prometovanje kamiona i šlepera je glavni uzrok teških oštećenja akvedukta, ističu organizatori prosvjeda iz Udruge boćara “Branitelj”.

Iako je to planirao, na prosvjedu nije govorio Robert Pauletić iz Domovinskog pokreta.

Robert Pauletić

– Najzanimljivije je to da sam bio ucijenjen da ne smijem govoriti na prosvjedu, jer su iz ViK-a poručili da neće govoriti ako se ja obratim. Službeni dio programa bio je govor prosvjednika, a obratili su se iz Vodovoda i kanalizacije i rekli su da neće ništa govoriti ako budu govorili političari, misleći na mene. Tako da na kraju nisam govorio na prosvjedu, poslušao sam organizatore bez obzira što je moj govor bio predviđen. Čega se boje kada mi ne daju govoriti?

“Postupaju kao prema bezveznoj nakupini matuna”

Govore o 15 milijuna kuna, to su po meni bajke. Već sam ranije naveo da se naš povijesni akvadukt urušava, kamenje mu otpada, ispod njega prolaze teški kamioni sa smećem za Karepovac iako to nikako ne bi smjeli. Malo jači potres bi ga dokrajčio. Dioklecijanov akvadukt po svemu bi trebao biti hrvatski kandidat da ga UNESCO stavi na listu svjetske baštine, a trenutačne vlasti prema njemu postupaju kao prema bezveznoj nakupini matuna, a ne kao prema zaštićenom kulturnom dobru. Sramota! – kazao je Pauletić.

Prosvjednici su osim problema teškog prometa naveli problem nepostojanja nogostupa za djecu koja tim putem idu u školu.

Mihanović: Organizatori su izigrali stanovnike Mejaša

Prosvjed je za Dalmacija Danas komentirao predsjednik GK Mejaši Vice Mihanović.

Vice Mihanović

– Mi kao Vijeće GK Mejaši smo podržali prosvjed u organizaciji Udruge boćara “Branitelj” Split, smatrajući da je situacija na terenu da je prosvjed opravdan. Međutim, moram izraziti žaljenje da je organizator pozvao na prosvjed političare koji su tamo govorili stvari koje nisu u interesu stanovnika Mejaša i da su pozvali ljude koji se protive izgradnji Regionalnog centra čistog okoliša u Lećevici. Interes Mejaša, građana Splita i šire okolice su izgradnja pretovarne stanice na Karepovcu i što skorija izgradnja RČCO Lećevica.

Kao predsjednik kotara sam već više od 6 godina na ovom mjestu, imao sam prije u Splitu na vlasti SDP, no niti u jednom trenutku nije mi palo na pamet miješati komunalnu politiku koju vodimo na razini kotara s politikom koja će ugroziti mogućnosti boljeg komunalnog uređenja ovog dijela grada. Organizator mi je jamčio da se medijima neće obraćati bilo tko tko nije s ovog područja i tko nije direktno povezan s temom, međutim organizator je to omogućio i tako zloporabio povjerenje Gradskog kotara Mejaši. Ovako je prosvjed više iskorišten za promociju određene političke opcije, a manje za ukazivanje na probleme GK Mejaši.

Rezimirao bih, žao mi je što je ovaj prosvjed izašao izvan okvira interesa ovog gradskog kotara i to tako da su pojedini govornici zagovarali neizgradnju RČCO Lećevica što je nama kao stanovnicima Mejaša i Splita potpuno neprihvatljivo. Pojedini govornici su se osvrtali s temama koje nemaju veze s prosvjedom niti interesom građana Mejaša – kazao je Mihanović za Dalmacija Danas.

“Radovi možda do kraja godine”

Za komentar smo upitali i Tomislava Šutu, čelnog čovjeka splitskog Vodovoda i kanalizacije koji je također govorio na današnjem prosvjedu.

Tomislav Šuta

– ViK je prije dvije godine pokrenuo prve aktivnosti po ovom pitanju. Zadnja sanacija je bila prije 150 godina u vrijeme Bajamontija. Prije dvije godine smo napravili elaborat u suradnji s ovlaštenim stručnjacima i konzervatorima, a nakon toga izradili su se troškovnik i popratna dokumentacija. Paralelno s time smo se lani prijavili na pozivni natječaj Ministarstva kulture u kojem su nam dodijelili određena bespovratna sredstva. Ukupna vrijednost dosad nabrojenog je 15 milijuna kuna. Sve će se podijeliti u tri faze, u prvoj fazi koja košta pet milijuna kuna, radovi bi mogli početi do kraja godine.

Kao građanin Splita smatram da ovakav spomenik nulte kategorije zaslužuje hitnu sanaciju. Slažem se da se promet kroz Akvadukt mora zabraniti kada to bude moguće. Grad Split planira cestu put Kamena, ishođena je lokacijska dozvola, u tijeku je izrada glavnog projekta, a ishodit će se građevinska dozvola. Izgradnja ove ceste bio je uvjet konzervatora da se izgradi pretovarna stanica na Karepovcu. Ta cesta povezat će Karepovac i Mravince i cijeli promet će tu biti preusmjeren – kazao nam je Šuta.

“Objekt u izuzetno lošem stanju i potencijalno opasnom za okolinu”

Vodovod i kanalizacija upravo je prije nekoliko dana najavio obnovu povijesnog Dioklecijanovog akvedukta. Podsjetimo se nedavnog priopćenja:

Vodovod i kanalizacija Split (ViK) kreće u obnovu Dioklecijanovog akvedukta na Mostinama, investiciju vrijednu ukupno 15 milijuna kuna. Radovi su podijeljeni u tri faze, a prva faza vrijednosti 5 milijuna kuna kreće u narednom periodu, raspisivanjem prve javne nabave. Kompletna obnova akvedukta, ovog jedinstvenog objekta ne samo spomeničke vrijednosti, već i sigurnosnog značaja jer se ispod njega odvija promet, trebala bi biti završena za tri godine.

Projekt obnove Dioklecijanovog akvedukta, spomenika nulte kategorije koji datira s kraja 3. i početka 4. stoljeća, sufinancira i Ministarstvo kulture RH putem javnog natječaja “Poziv za predlaganje programa javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske za 2020. godinu” za programe zaštite na nepokretnim kulturnim dobrima. Prethodno su provedeni svi istražni konzervatorsko-restauratorski radovi kojom prigodom je ovaj objekt zatečen u izuzetno lošem stanju i potencijalno opasnom za okolinu, s nizom pukotina i odvajanja kamenih dijelova, što i ne čudi s obzirom na činjenicu da je posljednji put značajnije obnavljan u drugoj polovici 19. stoljeća, za vrijeme austrougarske vladavine i tadašnjeg gradonačelnika Splita Bajamontija.

Kako je utvrđeno u Konzervatorsko-restauratorskom elaboratu sa smjernicama za obnovu, sva oštećenja uzrokovana su poremećajem statike građevine djelovanjem prirodnih nepogoda, težinom same građevine, ali i neprestanim protokom vode. Osim toga, na postojećim arhitektonskim snimcima izvršeno je ucrtavanje svih oštećenja i onečišćenja te označeni izvorni antički kameni blokovi prema kojima se može dobiti uvid u omjer izvornih i novih površina.

Obnova Dioklecijanovog akvedukta provodi se prema ViK-ovom godišnjem Planu izgradnje i održavanja komunalnih-vodnih građevina za 2020. usvojenom u prosincu 2019. godine, a iz ViK-a najavljuju kako će sukladno raspoloživim financijskim sredstvima obnavljati i graditi i druge vodno-komunalne građevine na području 13 gradova i općina svog djelovanja.



Komentiraj

Napišite komentar
Upišite svoje ime