Još jedna u nizu poruka putem društvenih mreža, u najmanju ruku neobičnog sadržaja, stiže posljednjih dana na mobitele naših čitatelja.
Neobičnog u smislu forme pa i puta komunikacije za jednu “ozbiljnu” financijsku instituciju: nude se naime krediti od tisuću pa sve do 11 milijuna eura, s “razumnim kamatnim stopama od 2 posto”! Poruke dolaze s pozivnog broja koji pripada Beninu, državi u Zapadnoj Africi, a zajmove nudi stanovita Banque Popular.
Takva banka ne posluje u RH, a baš takvog imena čini se nigdje na svijetu – sličnog naziva je respektabilna francuska banka (Banque Populaire), odnosno jedna u Dominikanskoj Republici (Banco Popular).
Pa smo provjerili u splitskoj policiji, gdje su dali truda i provjerili potencijalno sumnjive aktivnosti, no prijevara putem ove poruke nisu našli.
U svakom slučaju iz PU splitsko-dalmatinske su pozvali građane na oprez: da preko interneta ili mobitela ne daju osobne podatke ako to netko traži od njih, posebno ako je u pitanju nepoznata osoba ili tvrtka. “Potrebno je u takvim situacijama postupati s dozom opreza, nikad nemojte trećim osobama slati skenirane osobne dokumente ili fotografije dokumenata.” - poručili su iz splitske policije, dodajući kako je najsigurnije obavljati sve transakcije ili narudžbe (pogotovo u ovim korona-vremenima) preko pouzdanih, odnosno provjerenih Internet stranica.
Vrijedi stoga ponoviti upozorenje MUP-a, Ravnateljstva policije, jer davno preminuli rođak ili nekakav princ srednjoafričke države koji do milijardi može doći isključivo uz vašu pomoć, nisu više jedini “trikovi zanata”. Svatko može biti žrtva prijevare na internetu, naglašavaju iz MUP-a, a evo sedam najčešće korištenih financijskih online prijevara te kako ih izbjeći:
- Direktorska prijevara: varalice se pretvaraju da su vaši šefovi ili nadređeni u organizaciji i prijevarom vas navode da uplatite novčani iznos na lažni račun ili da neovlašteno doznačite novce s poslovnog računa
- Prijevara s računima: varalice se pretvaraju da su vaši klijenti/dobavljači i navode vas da platite buduće račune na drugi bankovni račun
- Krađe identiteta: Vishing (krađa identiteta pozivom) telefonska prijevara u vas kojoj prevaranti zovu i pokušavaju navesti da otkrijete svoje osobne, financijske ili sigurnosne podatke ili da im uplatite novčana sredstva
Phising (mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte) prevaranti vam šalju lažne poruke e-pošte kojima vas pokušavaju navesti na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka
Smishing (krađa identiteta SMS-om) pokušaj je prevaranata da dođu do osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka putem tekstualne poruke
- Krivotvorene mrežne stranice banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija. Stranica izgleda kao i prava mrežna stranica uz nekoliko malih razlika
- Romantične prijevare: varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta
- Krađa osobnih podataka: vaše osobne informacije prikupljaju se kroz kanale društvenih medija
- Investicijske prijevare i prijevare u online kupovini: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja ili vam daju izvrsnu lažnu online ponudu