Krajem 2020. privatnoj tvrtki “Hippos” ističe koncesija. Tvrtku su u vrijeme gradonačelnika Miroslava Buličića osnovali nekadašnji direktori gradskih tržnica, a “Hippos” već dvadesetak godina ima koncesiju za upravljanje Pazarom i Peškarijom. Cijela situacija sa stanjem na Pazaru, Peškariji, ali i cijelom području od gradske luke do “Općine” sve je više u fokusu splitske javnosti zbog “vašara” i nereda koji na tom području metastazira. Samo srce Splita je tako, blago rečeno, postalo ružna razglednica koja nije na čast njegovim stanovnicima, a ni turistima koji ga rado posjećuju.

Što će biti s koncesijom, koji model upravljanja Grad preferira nakon njenog isteka, kako komentira otvorene prozivke da se posao izrade prostorno-programskih studija dao ARP-u bez natječaja i da se troši novac usred krize, samo su neka od pitanja koja smo postavili gradonačelniku Andri Krstuloviću Opari te njegovim suradnicima Krešimiru Budiši (savjetnik za razvoj grada i europske fondove) i Draženu Pejkoviću (odgovorna osoba ugovora unutar Službe za izgradnju i upravljanje razvojnim projektima).

– Prva studija koja je naručena od Studija ARP bavila se Pazarom i Ribarnicom, analizirala je postojeće stanje, evidentirala nedostatke i na temelju konzervatorskih uputa predložila aktivnosti koje bi u budućnosti trebalo poduzeti. Pitanje provedbe natječaja pojavilo se već na predstavljanju studije u maloj vijećnici Banovine. Druga studija kojoj je jedan od nositelja i ARP treba osim pazara i ribarnice osmisliti mogućnosti uređenja drugih gradskih tržnica. Cilj te aktivnosti je priprema studijskog materijala koji će biti podloga za raspravu na Gradskom vijeću u svezi s budućim načinom upravljanja, te eventualnim izborom koncesionara za gradske tržnice. Koncesija o kojoj je riječ ističe krajem ove godine. Zaključno, i prva i druga studija bit će argumentacijska podloga za skore rasprave o ovoj važnoj temi. O načinu na koji će se ubuduće dolaziti do rješenja kada je riječ o uređenju pazara, ribarnice i ostalih gradskih tržnica bit će raspravljeno na Gradskom vijeću. Raspravu koja se povela na društvenoj mreži te pozive od strane vijećnika treba doživjeti kao zainteresiranost najšire javnosti. Da se konačno na ozbiljan način urede gradske tržnice, a ne kao do sada kada se stihijski tome pristupalo – govore nam gradonačelnikovi suradnici.

Naglašavaju da ARP neće projektirati, nego će ponuditi prostorne i programske mogućnosti kroz idejna rješenja, pojasniti što se uopće može raditi, razjasniti koliki je to obuhvat i potencijalni trošak. Dodaju da će biti arhitektonskih i drugih natječaja i da će se oni također obavljati procedurom javne nabave.  Radi se o tome da ističe koncesija za tržnice i do sada je Gradsko vijeće moralo donositi odluke bez kvalificiranih podataka o procjeni troška investicije, mogućem stupnju investicija, a apsolutno se nikada nije razgovaralo niti je bila na papiru mogućnost širenja mreže tržnica u Splitu, pod tim podrazumijevamo dodavanje novih lokacija tržnica na istoku Splita koji uopće nema tržnicu. Objektivno, širenje mreže tržnica u zadnjih 20 godina zaista nije bilo niti u fazi ideje. U ovom trenutku, ovom studijom sagledava se kompletna mreža tržnica, njezina opća popunjenost, sadržajnost i logika širenja prema istoku Splita, dodavanje možda novih lokacija tržnice, a drugo je pregled stanja svih postojećih tržnica i potreba za investiciju u njih. I preliminarna procjena troška.

Zašto je to važno? Zato što je drugi dio studije financijski, kada Gradsko vijeće dobije informaciju da je potrebna investicija od 100, 120, 150 milijuna kuna u tržnice grada Splita sljedećih 10 godina, onda to drastično utječe na model upravljanja. Pod a – utječe na model upravljanja, pod b – utječe svakako da se u eventualni koncesijski natječaj mora dati obveza koncesionaru ulaganja od predmetnog iznosa primjerice 100 milijuna kuna.

Iznos je nebitan, govorimo o hipotetskim brojkama, ali u svakom slučaju, bilo koji model upravljanja gradsko vijeće odabralo, trebalo bi sadržavati daljnju obvezu projektiranja te izvedbe revitalizacije mreže tržnica u gradu Splitu. Naravno, s naglaskom prvo na Pazar i Peškariju kao glavne eksponente svih tržnica, ali ne zaboravljajući i tržnicu Sućidar, Split 3, Stari plac ili sve ostale.



Mislim da se svi u Splitu, i kupci, ali i koncesionar te prodavači možemo složiti da su potrebna ulaganja te da se ovako s ovim stanjem ne može u sljedećih 10 godina jer je stanje neodrživo, loše i neugledno za grad veličine i značenja grada Splita. To je prvo oko čega ćemo se svi složiti, međutim, nije na koncesionaru da on ulaže, ako Grad nije rekao, niti predvidio natječajem da se uloži, niti je napravio pripremu.

Ne može koncesionar reći “ja ću sada uložiti sto milijuna kuna”. To nije njegovo zemljište, on nema na to pravo, to mu nije u koncesijskom ugovoru. Nije ovo stanje nužno na koncesionaru, nego na vlasniku. A mi kao vlasnik sada napokon radimo studijsku podlogu da vijećnici mogu odlučiti, želimo li pravi iskorak ili ne želimo.

Druga studija koja se radi predstavlja nastavak priče, upravljački model. Upravljačkih modela ima nekoliko. Ako se događa potreba za investicijom, ona je neosporna, međutim model može biti različit, može biti postojeći model koncesije pod broj 1, može biti model da upravljanje preuzme neka gradska firma ili nova firma, ili sam Grad kroz samostalni pogon, nekoliko različitih financijskih modela koje jednostavno treba oblikovati i dati Gradskom vijeću na odlučivanje.

Tko će i kako upraviti, hoće li Grad imati snage reći “napravit ćemo samostalno investiciju od 130 milijuna kuna” ili „investiciju prepuštamo koncesionaru“, to je drugo pitanje.

Prvo pitanje je utvrditi jesu li potrebna ulaganja, kada su potrebna i u kojem obuhvatu. To je tek prvo, a onda kako i što će se upraviti, odluka je na Gradskom vijeću – ističu savjetnici.

Upitali smo gradonačelnika hoće li se zadržati sadašnji model upravljanja.

– Studija će reći isplati li se to ili ne. Ovo je jedan od rijetkih, ako ne i jedini primjer u Hrvatskoj gdje se takav jedan posao daje u koncesiju. Uglavnom te poslove rade gradske firme ili za tržište ili holding. Rijeka, primjerice, ima parkinge i tržnice, Dubrovnik ima parking i tržnice zajedno, Pula ima posebnu gradsku tvrtku, Osijek i Zadar također – govori gradonačelnik.

Kada očekujete da će odluka o modelu upravljanja biti donesena?

– Kada gradski vijećnici to odluče. Mi vijećnicima konačno nudimo ozbiljan dokument, podlogu, na najtransparentniji mogući način jer ništa nije skrivano, dapače. Ono što će sada vijećnici, a time i javnost, imati pred sobom ničim se ne može usporediti sa stanjem prije deset godina kada je sklopljen posljednji ugovor o tržnici. Tadašnja podloga za ugovor nije sadržavala niti mjerilo, o drugim detaljima da ne govorim, osim osnovnog plana štandova. Dakle, imamo dosadašnju dokumentaciju koja je neadekvatna i nedostatna, a s druge strane sada imamo, odnosno pripremamo dokumentaciju dobrih godinu i pol dana. Želim dokinuti užasne propuste iz prošlosti koji su rezultirali sadašnjim stanjem – nadodaje gradonačelnik.

Prvi se dokument zove Prostorno programska studija, košta 240 tisuća kuna i za njega nije bilo natječaja, odnosno radilo se o javnoj nabavi. Drugi dokument je “Preliminarna projektno tehnička dokumentacija” vrijedna 250 tisuća kuna. Možete li pojasniti zašto je odabran baš taj konkretni arhitekt? Postoje prigovori da imate svoga favorita pri izboru arhitektonskog studija.

– Arhitektonski studio ARP su favoriti u svijetu i među najboljim su i najetabliranijim autorima koji mogu dati kvalitetni projektni zadatak, prostornu podlogu i analizu tržnice jer su u svijetu prepoznati u konkurenciji najvažnijih, najkvalitetnijih i najvećih tržnica uključujući i Barcelonu, Barcelonetu, Rim, New Orleans, London, Tokio, Stockholm. Od sve konkurencije oni su definitivno među najistaknutijima, o čemu govore stručne publikacije koje ih ističu na prvo mjesto – kaže Krstulović Opara i dodaje da se drugi dokument radi za ostalih sedam tržnica, te sadrži prijedlog projektnog zadatka za uspostavljanje još jedne velike tržnice na istoku grada.

Dio ljudi na društvenim mrežama kaže da je u ovoj teškoj situaciju to bacanje novaca. Kako to komentirate?

– Ovaj dokument je važan i donosi se jer je pred nama odluka o budućnosti splitskih tržnica. To je pitanje koje se tiče svih građana, ja naprotiv mislim da je ovo važno ulaganje u budućnost grada i naših građana i lokalnih OPG-ova i mogućnosti plasmana lokalnih proizvoda našim stanovnicima, što se pokazalo toliko važno upravo u vremenima ovakve teške situacije – odgovora gradonačelnik.

Kada će se točno sve naći na Gradskom vijeću?

– Po zahtjevu vijećnika, mi moramo održati tematsku sjednicu koja je u programu rada Gradskog vijeća u zadnjem tromjesečju godine. Pripremamo se za nju kvalitetnim podlogama jer to tako Gradsko vijeće traži.

Je li strah građana da se radi o namještenom poslu opravdan?

– Nije opravdan jer je sve transparentno i jasno i to smo lani i predstavili, i ponavljam još jednom – ARP neće projektirati tržnice do razine izvedbe da bi se govorilo o namještenom poslu. Onaj tko mi kaže da Studio Art i prof. Dinko Peračić to nisu u stanju raditi neka izađu s drugačijim argumentima, ali bez neargumentiranih napada. Ja sam napravio sve sukladno zakonu i sukladno mojim ovlastima, s obzirom da se radi o pripremi složene investicije za sljedećih 10 godina.

S čim ste najviše nezadovoljni?

– Neredom, prljavštinom, lošim upravljanjem, zaklanjanjem vizura prema Palači u Hrvojevoj ulici, išaranim i neuglednim šatorima koje koncesionar nije u stanju niti oprati, a kamoli obnoviti.

Tko je kriv za takvo stanje? Koncesionar ili Grad koji mu je to dopustio?

– Svi, međutim moj prethodnik je pokušao dovesti to u red, ali je imao snagu ugovora koji je Gradsko vijeće 2010. godine donijelo i nema nam druge nego dočekati istek, a Bogu hvala to uskoro ističe. Ja se za raspravu na Gradskom vijeću pripremam na najbolji mogući način.

Opet se aktualiziralo stanje štandova i svega ostaloga na Istočnoj obali. Obuhvaća li to cjelovito rješenje i taj dio?

Taj predmetni dio nije u nadležnosti Grada i nema veze s ovim poslom jer nije dio tržnica. Imao sam ozbiljne razgovore, i službene i telefonske, s direktorom Hrvatskih cesta, tražio sam, a tražim i dalje da se uvede reda. Očekujem da će prestati sa pravnim potezima i da će prionuti poslu i dovesti to u red.

“Upada” li vam nešto u oko oko pazara u drugim dijelovima grada, treba li nešto hitno mijenjati?

– Prije svega Plokite, Sućidar je u lošem stanju, Brda bi trebala biti bolja, Bol također nije dobar. Split 3 je nakupina štandova koji izlaze vani, čak jedna tenda smeta semaforu. Riječ je o nečemu čemu se veselim, a to je ova prostorna analiza koja će dati pravo rješenje.

Građevinskih zahvata na Pazaru neće biti idućih deset godina?

– Ne smije ni biti velikih ozbiljnih radova jer konzervatori tako zahtijevaju, zahtijevaju čak i čuvanje onih starih stabala koja su u prilično lošem stanju.

Bojite li se da se prilikom uređenja ne iskopa nešto arheološki vrlo vrijedno pa to jako uspori moguće radove?

– Ne bojim se ništa, ako se iskopa, bit će super.

Dio javnosti izražava bojazan da je ova cijela papirologija samo predizborna aktivnost. Što bi im odgovorili i hoće li ti papiri u konačnici zaista biti važni za neke konkretne odluke?

– Što se tiče predizbora, ja nisam mogao predvidjeti, niti oni koji su donijeli 2010. godine taj ugovor, nisu mogli predvidjeti kad će biti lokalni izbori (op.a. svibanj 2021.). Ističe ugovor krajem godine i mi smo dužni ponuditi vijećnicima rješenja po isteku ugovora. To je odgovor što se tiče predizborne kampanje.

Hoće li ostati mrtvo slovo na papiru?

– Ako vijećnici tako odluče, tako će biti, ali ja sam odlučan ponuditi najbolje moguće rješenje i da će vijećnici dati odluku i potvrditi pravi pravac, a to je da se obnavljaju ti prostori koji su na sramotu svih nas.

Postoje li već razgovori koalicijskih partnera o ovoj temi?

– Ne, razgovarat ćemo o tome kad dobijemo osnovne podatke.

Recimo da prođe sve na Gradskom vijeću, da nema nikakve zapreke, da se dogodi najbolji mogući scenarij, kada očekujete da bi ljudi na Pazaru vidjeli prvu promjenu?

– Nadam se uskoro, ne želim vidjeti one šatore u onakvom obliku, zato i predviđamo i poseban natječaj za pokretne naprave, štandove i kioske dostojne grada Splita.

Očekujete li probleme? Na Žnjanu je bilo priličnog otpora.

– Da, bilo je otpora na Žnjanu! Jel’ očekujem probleme? Da! Jel’ se bojim? Ne!

Koncesija ističe krajem godine, što očekujete dalje? Hoće li Hippos i dalje biti koncesionar nakon toga?

– To će se odlučivati na Gradskom vijeću, a moja je dužnost dati Gradskom vijeću sve potrebne informacije, uključujući i prostorno-programske analize, kao i financijsku i poslovnu studiju koju radi najuglednija kompanija za takve poslove, a to je Deloitte. Od njih željno očekujemo i taj financijski okvir i model koji će ponuditi, a koji ćemo mi dati gradskim vijećnicima na raspolaganje. U svakom slučaju, stanje na splitskim tržnicama je neodrživo, duboko sam nezadovoljan.

Ono što želim naglasiti je da je programsko-prostorna studija pokazala da u ovom obuhvatu ima prostora za sve koji i sada rade na tržnici i da nitko neće izgubiti posao, dapače mišljenja sam da ima posla i za više ljudi, te više razine prihoda. Naravno da sam svjestan da se radi o sudbinama ljudi koji rade tu godinama. Studija je pokazala da se tržnice mora cjelovito i sadržajno puno bolje posložiti, a garantiram da će za sve biti prostora. Ljudi su sigurno nezadovoljni sadašnjim stanjem tamo uključujući one koji tamo rade. Svi znamo da rade u nikakvim uvjetima, a koncesionar ne može to promijeniti, Grad ne može zasad ništa promijeniti. Svi imamo zavezane ruke radi postojećeg ugovora, i sada je trenutak kada svi skupa moramo napraviti tamo nešto pametnije, a što točno – neka odluči Gradsko vijeće. To je sva mudrost.


Moja reakcija na članak je...
Vau
0
Haha
0
Hagić
0
Hmmm
0
Plač
0
Grrr
0
Molim?
0

Komentiraj

Napišite komentar
Upišite svoje ime