Trend automatizacije nakon zračnog i cestovnog, zahvatio je i pomorski promet. Osim povećanja sigurnosti smanjenjem ljudskog utjecaja, automatizacija bi značila i manju ovisnost o dostupnosti radne snage na tržištu i redukciju troškova.

Postoje naznake da bi potpuno autonomni komercijalni brodovi mogli zapoloviti već iduće godine, a prednjači proizvođač Rolls Royce koji je već 2018. godine predstavio prvi autonomni komercijalni brod za preokooceanske plovidbe.

Rolls Royce godinama već rade na razvoju autonmnih plovila. Kao dio projekta Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA) predstavili su ideju uspostave centra na kopnu iz kojeg bi posada sastavljena od sedam do 14 ljudi upravljala autonomnim plovilima diljem svijeta

Automatizacija pomorske flote se naveliko razmatra i u vojnim krugovima, pa je američka vojska još prošle godine javno predstavila brod Sea Hunter.

Autonomni brodovi su budućnost pomorskog sektora. Za razliku od današnjih brodova, kod broda bez posade neće biti potrebne spavaonice, kupaonice, kuhinje i slično, pa će više prostora biti ostavljeno za teret. Za kompaniju se umanjuju troškovi posade, a smanjuju se i mogućnosti havarije s obzirom da je, prema dostupnim podacima, za više od 50 posto nesreća kriva ljudska pogreška.

Tema autonomnih brodova sve se više popularizira i u Hrvatskoj. Na Sveučilištu u Dubrovniku nedavno je održana tribina naziva “Budućnost pred vratima – Autonomni brodovi i obrazovanje u pomorstvu” na kojoj se moglo čuti o korištenju umjetne inteligencije na autonomnim brodovima, trendovima u izborazbi pomoraca te prednostima i nedostacima autonomnih brodova. Više o tribini možete pročitati OVDJE.